17/04/2018

17
Apr

Τσίπρας: Εμβληματική τομή το μεταφορικό ισοδύναμο

Η ολοκλήρωση του κύκλου των περιφερειακών συνεδρίων, συμπίπτει όμως με μια μεγάλη καμπή και τομή για τη χώρα τόνισε ο Αλ. Τσίπρας από τη Ρόδο στο 13ο Περιφερειακό Συνέδριο.

Είναι μια αλλαγή σελίδας για την χώρα, μετά από μια μακρά περίοδο επιτροπείας και σκληρών δημοσιονομικών περιορισμών.  Και με το τεράστιο βάρος των δύο πρώτων προγραμμάτων, που αντί να οδηγήσουν σε έξοδο από την κρίση, κατέστρεψαν το 25% της οικονομίας, μεθόδευσαν την λεηλασία του κοινωνικού κράτους και οδήγησαν στην απελπισία ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας.

Η εκχώρηση στοιχειώδους κυριαρχίας στον οικονομικό σχεδιασμό τελειώνει με την ολοκλήρωση και της 4ης Αξιολόγησης. Τα πράγματα είναι απολύτως ξεκαθαρισμένα: Οδεύουμε σε καθαρή έξοδο από τα μνημόνια.

Χωρίς πιστοληπτική γραμμή στήριξης και νέες βαριές δεσμεύσεις για τη χώρα και το λαό, όπως κάποιοι προεξοφλούσαν και δεν το έκρυβαν μάλιστα με συνεχείς τους δηλώσεις, υπογράμμισε ο Αλ. Τσίπρας.

Όπως είπε, νομίζω ότι αυτοί οι κάποιοι ενδεχομένως να στενοχωριούνται λίγο με αυτή την εξέλιξη. Αλλά αυτοί που στενοχωριούνται, δεν είναι η πρώτη φορά που διαψεύδονται.

Είναι οι ίδιοι που το 2015 προεξοφλούσαν ότι θα γυρίσουμε στη δραχμή, οι ίδιοι που το 2016 προεξοφλούσαν ότι δε θα κλείσουν οι πρώτες αξιολογήσεις και θα καταρρεύσει η οικονομία, οι ίδιοι που το 2017 προεξοφλούσαν ότι θα ενεργοποιηθεί ο περίφημος κόφτης, σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας.

Σήμερα μετά από οχτώ ολόκληρα χρόνια σκληρά και πέτρινα, η οικονομία δειλά δειλά ξαναπατάει στα πόδια της. Και η Ελλάδα είναι σε θέση να διαμορφώσει αυτόνομα την δική της αναπτυξιακή πολιτική.

Το δικό μας σχέδιο, βασισμένο στις δικές μας ανάγκες, χωρίς υποδείξεις τρίτων, σημείωσε.

Το μεταφορικό ισοδύναμο

Τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου χρειάζονται σήμερα ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια και υποστήριξη, τόνισε ο Αλ. Τσίπρας. Στο πλαίσιο αυτό, άμεσα, μέσα από σχετική νομοθετική πρωτοβουλία που είναι ήδη έτοιμη, πρόκειται να υλοποιηθεί μια εμβληματικού και ιστορικού χαρακτήρα δέσμευση μας, για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα ελληνικά νησιά.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι δεν ήταν επιλογή της κυβέρνησης η φορολογική εξίσωση στο ΦΠΑ στα νησιά.

Πρόσθεσε πως η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου είναι γιατί στο κέντρο της δικής μας λογικής, βρίσκεται πάντοτε το ζητούμενο της κοινωνικής δικαιοσύνης και η δημιουργία αναπτυξιακών προϋποθέσεων για ολόκληρη την κοινωνία.

Έτσι ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα με το που κατοικούν, ίσες ευκαιρίες και ίσες δυνατότητες μετακίνησης. Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου, εναρμονίζει το κόστος μετακίνησης των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων, υπογράμμισε.

Οπως τόνισε, η πιλοτική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, πρόκειται να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2018 για μία σειρά από νησιά, ανάμεσα τους όλα του Ανατολικού Αιγαίου, η Κως, η Πάτμος, η Αστυπάλαια, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Λέρος, η Νίσυρος, η Σύμη, η Τήλος και το Καστελόριζο.  Αλλά και μια σειρά από μικρότερα νησιά, όπως οι μικρές Κυκλάδες.

Η χρηματοδότηση για το 2018 ανέρχεται σε 50 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2019, το μεταφορικό ισοδύναμο θα εφαρμοστεί πλήρως, με προϋπολογισμό, τουλάχιστον, 150 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, το μέτρο, εκτός από οικονομικά και κοινωνικά μεγέθη, λαμβάνει υπόψη τον δείκτη νησιωτικότητας, ο οποίος αθροίζει διάφορους παράγοντες όπως ο βαθμός απομόνωσης, η απόσταση από ηπειρωτικούς λιμένες ή νησιωτικά διοικητικά κέντρα, οι υποδομές παιδείας και υγείας και άλλα.

Για τους κατοίκους των νησιών θα δίνεται η δυνατότητα εγγραφής σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία και τα ταξίδια τους και θα τους πιστώνεται το ποσό στο τραπεζικό τους λογαριασμό.

Για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εισάγονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα τα δεδομένα μεταφοράς εμπορευμάτων. Και θα επιδοτείται, η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά.

Παράλληλα εξακολουθούμε να εργαζόμαστε για την θεσμική στήριξη της νησιωτικότητας.  Διερευνώντας την προοπτική να επεκταθεί η ρήτρα νησιωτικότητας σε όλα τα νομοσχέδια που κατατίθενται στην ελληνική βουλή.

Οι παρεμβάσεις στην ακτοπλοΐα

Ξεχωριστή αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στην ακτοπλοΐα. Όπως τόνισε ήδη μια ομάδα εργασίας εξετάζει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και τις αναγκαίες αλλαγές στον νόμο, που ισχύει από το 2001.

Οι προτάσεις της θα κατατεθούν σύντομα και θα τεθούν σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Ήδη, στον νόμο του Υπουργείου Ναυτιλίας για τις προγραμματικές συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, δώσαμε την δυνατότητα στους δήμους έως 5000 κατοίκων, καθώς και στις μικρές δημοτικές ενότητες, να μπορούν να πάρουν στα χέρια τους την ακτοπλοϊκή σύνδεση του τόπου τους και να μην εξαρτώνται από τις επιχειρηματικές διαθέσεις και επιδιώξεις.

Ο σχεδιασμός θα ολοκληρωθεί με την αδειοδότηση των υδατοδρομίων σε 25 νησιά του Νοτίου Αιγαίου.Ήδη το Σχέδιο Νόμου για την απλοποίηση των διαδικασιών βρίσκεται υπό επεξεργασία και μέσα στον χρόνο θα γίνουν οι διαγωνισμοί για την υλοποίηση τους.

Στόχος μας είναι όλα τα νησιά, ανεξάρτητα από την τουριστική κίνηση να έχουν ένα υδατοδρόμιο, υπογράμμισε.

Τουρισμός

Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό ο Α. Τσίπρας τόνισε πως μια βιώσιμη στρατηγική για τον τουρισμό, οφείλει να κινείται πάνω σε ορισμένες βασικές αρχές.

Πρώτον, την αρμονική συνύπαρξη των τουριστικών υποδομών με το φυσικό περιβάλλον. Και δεύτερον, την οργάνωση τα τουριστικής ανάπτυξης, με τέτοιο τρόπο, ώστε το όφελος να διαχέεται κατά το μέγιστο δυνατόν στην τοπική κοινωνία.

Πρώτα και κύρια, μέσα από την δημιουργία θέσεων  αξιοπρεπούς και ικανοποιητικά αμειβόμενης εργασίας. Αλλά και μέσα από την στενότερη σύνδεση του τουρισμού με τους άλλους παραγωγικούς τομείς του κάθε τόπου και κυρίως την πρωτογενή παραγωγή.

Κάτω από αυτό το πρίσμα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τον τουρισμό, που είναι η βασική παραγωγική δραστηριότητα για την περιφέρεια του Νότιου Αιγίου.  Μια παραγωγική δραστηριότητα με επιδόσεις που βελτιώνονται.

Η ενέργεια

Οπως ανέφερε ο πρωθυπουργός πριν από ένα μήνα περίπου στην Ερμούπολη, στη Σύρο, εγκαινιάσαμε την πρώτη από τις τρεις συνολικά προγραμματισμένες φάσεις ενός ιδιαίτερα σημαντικού έργου.

Το έργο αυτό είναι η Ηλεκτρική Διασύνδεση των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα. Θέλω να θυμίσω ότι ο  συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 245 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από τα ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Με προσδοκώμενο οικονομικό όφελος, μετά την ολοκλήρωση του έργου, 2,7 δισ. ευρώ για την επόμενη 20ετία.

Η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι ένα σημαντικό βήμα για την νησιωτική ανάπτυξη, καθώς οδηγεί στην απεξάρτηση της παραγωγής ενέργειας από το πετρέλαιο. Μειώνεται, έτσι, σημαντικά, το ενεργειακό κόστος, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα

Αναγνωρίζοντας της προκλήσεις που θέτει η νησιωτικότητα αλλά και τις έκτακτες ανάγκες που δημιούργησαν οι αυξημένες προσφυγικές ροές, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης δημιούργησε το 2017 τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, τόνισε ο πρωθυπουργός.

Τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και αποσκοπούν στην στοχευμένη στήριξη των νησιών του Αιγαίου, σημείωσαν μεγάλη επιτυχία, καθώς κατατέθηκαν πολλές και ποιοτικές προτάσεις από όλα τα νησιά.

Έτσι το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε στην αύξηση του προϋπολογισμού τους. Για το Νότιο Αιγαίο, ο προϋπολογισμός του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος υπερδιπλασιάζεται από 25 σε 58 εκατομμύρια ευρώ, χρηματοδοτώντας συνολικά 57 έργα, ανέφερε ο Αλ. Τσίπρας.

Πηγή: link

17
Apr

Μοσκοβισί: Τέλος τα μνημόνια για την Ελλάδα

Δεν θα υπάρχουν πλέον μνημόνια για την Ελλάδα, είναι το μήνυμα που στέλνει ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί, σε συνέντευξή του στο Ευρωπαϊκό Προοδευτικό Φόρουμ.

Στο σχετικό ερώτημα που του ετέθη, ο κ. Μοσκοβισί ξεκινά κάνοντας ιστορική αναδρομή: «Η Ελλάδα έχει περάσει πολλά από τις δραματικές ημέρες της άνοιξης του 2010 και από το ταραγμένο καλοκαίρι του 2015». Και συνεχίζει με την επισήμανση, «έχω εργαστεί πολύ καλά με τον Αλέξη Τσίπρα και τον Ευκλείδη Τσακαλώτο τα τελευταία χρόνια. Οι ανοιχτές γραμμές επικοινωνίας έχουν καθοριστική σημασία για να προωθήσουμε τη διαδικασία προς τα εμπρός, κάθε φορά που έχουμε πληγεί ή καθυστερήσει από τα πολλά εμπόδια που ήταν διάσπαρτα κατά μήκος της διαδρομής. Και πάντα καταφέρναμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια αυτά μαζί. Όλοι γνωρίζουμε πόσο σκληρά ήταν τα τελευταία χρόνια για τον ελληνικό λαό, του οποίου οι τεράστιες θυσίες τώρα αποδίδουν».

Και για την τρέχουσα περίοδο ειδικότερα, «οι επόμενοι μήνες αποτελούν το τελευταίο μέρος της εποχής των μνημονίων, η οποία ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια την άνοιξη του 2010. Έχει απομείνει μόνο μία τελική αξιολόγηση που πρέπει να ολοκληρωθεί πριν τελειώσει το πρόγραμμα το καλοκαίρι. Πιστεύω ότι θα γίνει εξίσου ομαλά όπως η τρίτη αξιολόγηση, υπό την προϋπόθεση ότι το καλό εποικοδομητικό κλίμα που έχει καθορίσει τη συνεργασία μας τους τελευταίους μήνες θα διατηρηθεί από όλους τους εταίρους».

Και στο «δια ταύτα», ο Επίτροπος αναφέρει: «Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι μετά το πρόγραμμα, η Ελλάδα θα γίνει ξανά, από οικονομική άποψη, μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα. Οι οικονομικές πολιτικές της Ελλάδας θα παρακολουθούνται μέσω της διαδικασίας συντονισμού που ονομάζουμε Ευρωπαϊκό Εξάμηνο. Επειδή πολλές από τις δεσμεύσεις του προγράμματος θα εξακολουθήσουν να υλοποιούνται πολύ καιρό μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, θα πρέπει επίσης να υπάρξει ένας κατάλληλος τύπος εποπτείας μετά το πρόγραμμα. Αλλά ας είμαστε σαφείς: δεν θα υπάρχουν πλέον ‘μνημόνια’ και, υπό την προϋπόθεση ότι στο μέλλον θα αναληφθούν υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές, δεν θα υπάρξει πλέον ανάγκη για πολιτικές λιτότητας».

Σε άλλα θέματα, από την ίδια συνέντευξη, ερωτηθείς για το κύμα λαϊκισμού στην Ε.Ε., απαντά λέγοντας ότι «αυτό θα το ξεπεράσουμε μόνο μέσω ισχυρών ενεργειών και καθοριστικών αποτελεσμάτων. Έχουμε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο πριν από το τέλος της θητείας μας. Ας αξιοποιήσουμε -προτρέπει- αυτό το χρόνο για να πείσουμε όλους τους πολίτες μας για τα οφέλη και τη δυναμική της ΕΕ. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για μας πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2019».

Ενώ για την εμβάθυνση της ΟΝΕ, τέλος, «επί του παρόντος οι εργασίες επικεντρώνονται στη μεταρρύθμιση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, και συγκεκριμένα στην καθιέρωση ενός κοινού, ανοιχτού συστήματος για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης. Αυτοί είναι οι δύο τομείς που εντόπισαν οι ηγέτες της ευρωζώνης ως τους πλέον ώριμους για συμφωνία. Όμως, η πρόοδος σε αυτούς τους τομείς δεν πρέπει να σημαίνει ότι θα αποκλίνουμε από τις άλλες προτεραιότητες: να καταστήσουμε τη διακυβέρνηση της ζώνης του ευρώ πιο αποτελεσματική και δημοκρατική, και να καταπολεμήσουμε τις αποκλίσεις εντός της ευρωζώνης μέσω μιας λειτουργικής δημοσιονομικής σταθεροποίησης», σημειώνει ο Πιερ Μοσκοβισί, που καταλήγει:

«Το “παράθυρο ευκαιρίας” που έχουμε μπροστά μας για να λάβουμε μια αξιόπιστη σειρά αποφάσεων για την εμβάθυνση της ΟΝΕ είναι όλο και στενότερο. Θα παραμείνει ανοιχτό μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής του Ιουνίου, όχι περισσότερο από αυτό. Επομένως, πρέπει τώρα να επιταχύνουμε το έργο μας. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
17
Apr

Fitch: δε θα υπάρξει πιστοληπτική γραμμή μετά το μνημόνιο

«H Ελλάδα, όσο και οι επίσημοι πιστωτές θα επιδιώξουν μια «υβριδικά καθαρή» έξοδο, που δεν θα περιλαμβάνει προληπτική πιστωτική γραμμή, αλλά πολιτικές με σημαντικές δεσμεύσεις» εκτιμά ο οίκος Fitch σε έκθεση με τίτλο Western Europe Sovereign Credit Review – 2Q2018, στην οποία ο οίκος αξιολόγησης προχωρά σε εκτιμήσεις για την έξοδο της Ελλάδας από το πρόγραμμα στήριξης.

«Η Ελλάδα θα είναι στο προσκήνιο κατά τους προσεχείς μήνες, καθώς το πρόγραμμα στήριξης λήγει τον Αύγουστο. Θεωρούμε ότι τόσο η Ελλάδα, όσο και οι επίσημοι πιστωτές θα επιδιώξουν μια «υβριδικά καθαρή» έξοδο, που δεν θα περιλαμβάνει προληπτική πιστωτική γραμμή, αλλά πολιτικές με σημαντικές δεσμεύσεις. Πιθανότατα θα συμφωνηθεί η εφαρμογή ενός μηχανισμού που θα συνδέει τους ρυθμούς ανάπτυξης με τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους κατά την μετά την λήξη του προγράμματος περίοδο.

Κατά την άποψή μας αυτό θα αποτελέσει σημαντική εξέλιξη, καθόσον ενισχύει την εμπιστοσύνη για την παραμονή του χρέους της γενικής κυβέρνησης σε βιώσιμη τροχιά σε περίπτωση που οι συνθήκες είναι αρνητικές για την ανάπτυξη» αναφέρει ο οίκος Fitch.

Πηγή: link

Comodo SSL