07/03/2018

7
Mar

“Κλειδί” για τράπεζες και “έξοδο” η πρόταση για Bad Bank

Η αγκύλωση της προσπάθειας για βελτίωση στα ελληνικά NPLs φαίνεται ότι συνιστά πλέον ισχυρή πίεση σε επιλογές, όπου η Βad Bank δίνει λύσεις. Παρά τη βελτίωση των συνολικών μεγεθών, ο συνολικός όγκος των NPLs και NPEs στην Ευρωζώνη παραμένει πολύ υψηλός (ξεπερνά τα 950 δισ. ευρώ) και εξακολουθεί να είναι ο βασικός λόγος του STOP στη διαδικασία ολοκλήρωσης της τραπεζικής ενοποίησης (ενιαίο ταμείο εγγύησης καταθέσεων).

Στην Ευρωζώνη αντιμετωπίζονται διαφορετικής ποιότητας και μεγέθους ζητήματα με τα “κόκκινα δάνεια”, με την Ιρλανδία και την Ελλάδα να είναι δύο εκ διαμέτρου αντίθετες περιπτώσεις του ίδιου όμως προβλήματος. Στην Ιρλανδία, η ραγδαία μείωση των NPLs στα 33 δισ. ευρω (περίπου 11%) έχει έμπρακτα αποδείξει τη λειτουργικότητα εργαλείων όπως η “εθνική” bad bank.

Αντίθετα, στην Ελλάδα το πρόβλημα παραμένει σχεδόν άλυτο, με τα “κόκκινα δάνεια” να πιέζονται σχεδόν μονομερώς στην κατεύθυνση των πλειστηριασμών σε μία υποτονική αγορά ακινήτων.

Στην Ιταλία, που αποτελεί ένα άλλης ποιότητας πρόβλημα, το τραπεζικό σύστημα επιχείρησε και πέτυχε μία σοβαρή ελάφρυνση ορισμένων μεγάλων τραπεζικών ομίλων, αλλά σαν συνολικός όγκος τα NPLs εξακολουθούν να διογκώνονται, ξεπερνώντας τα 350 δισ. ευρώ. Μικρότερης λόγω μεγέθους, αλλά το ίδιο δύσκολα επιλύσιμο, ήταν και παραμένει το πρόβλημα στην Κύπρο.

Τόσο στην ΕΚΤ, όσο και στην Κομισιόν, η ιδέα της Bad Bank αντιμετωπίζεται σαν μηχανισμός διαμεσολάβησης για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος, στοιχείο της οποίας είναι η αναζήτηση χρόνου για τη διαχείρισή του.

Ο σκληρός πυρήνας του όγκου των κόκκινων δανείων στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν φαίνεται να είναι δυνατό να αντιμετωπισθεί στις τρέχουσες συνθήκες της οικονομικής κατάστασης σε οικονομίες που βρίσκονται ακόμα υπό πίεση, όπως στην Ελλάδα ή στην Ιταλία.

Η δημιουργία μιας εθνικής διάστασης Bad Bank με ιδιωτική χρηματοδότησηδιαφαίνεται ως διέξοδος, καθώς έτσι κρίνεται ως δυνατή η συρρίκνωση του κινδύνου από τη συσχέτιση δημόσιου και ιδιωτικού χρέους μέσω του τραπεζικού συστήματος.

Η ρήξη αυτού του “ομφάλιου λώρου” αποτελεί το κλειδί για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ενοποίησης με τη συγκρότηση ενός ενιαίου ταμείου εγγύησης καταθέσεων.

Για την Ελλάδα, η ιδιαιτερότητα του “μοντέλου” έγκειται στο ότι η χρηματοδότηση του εγχειρήματος μπορεί να υποστηριχθεί από τα “υπόλοιπα” του δανείου των 86 δισ. ευρώ παράλληλα και σε συνάρτηση με την ιδιωτική χρηματοδότηση.

Για τον λόγο αυτό όμως – σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr – έχει τεθεί ως προϋπόθεση η ολοκλήρωση, με εξονυχιστικό τρόπο, του ελέγχου που βρίσκεται σε εξέλιξη στα stress test, έτσι ώστε αφ’ ενός να υπάρξει μία ακριβής εικόνα για τον όγκο των κεφαλαίων που θα χρειασθούν, και αφ’ εταίρου για να εξασφαλισθεί η αποφυγή νέων κεφαλαιακών απαιτήσεων στο άμεσο μέλλον.

Στην Κομισιόν, αλλά και στην ΕΚΤ, αποφεύγουν οποιεσδήποτε εκτιμήσεις για το πώς θα μπορούσαν να γίνουν τα επόμενα βήματα στην κατεύθυνση αυτή μέχρι να ολοκληρωθούν τα stress test, “καθώς και όποια άλλη ενέργεια χρειασθεί”, προκειμένου να υπάρχει μία πολύ καθαρή εικόνα για την κατάσταση του εγχώριου τραπεζικού συστήματος.

Αφού η διαδικασία αυτή ολοκληρωθεί, τότε και μόνο τότε θα αρχίσει η οποιαδήποτε επίσημη συζήτηση για την υλοποίηση ενός σχεδίου που θα στηρίζεται σε μία “εθνικής” διάστασης Bad Bank.

Πηγή: link

7
Mar

Ρέγκλινγκ: Με τα σημερινά δεδομένα δεν φαίνεται να είναι απαραίτητη η προληπτική γραμμή πίστωσης

Για την προληπτική γραμμή πίστωσης, την 4η αξιολόγηση, αλλά και για τη μείωση κάποιων φόρων μίλησε στον ΣΚΑΪ ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ.

Ο κ. Ρέγκλινγκ υποστήριξε πως με τα τωρινά δεδομένα, δεν είναι απαραίτητη η προληπτική γραμμή πίστωσης, αν και πιστεύει πως ορθώς ο κ. Στουρνάρας προχώρησε σε αυτή την επισήμανση, μιας και αυτό αποτελεί μια από τις επιλογές που διαθέτει η κυβέρνηση.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Κλάους Ρέγκλινγκ στις «Ιστορίες»:

Ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι μια καθαρή έξοδος μετά το τέλος του προγράμματος αυτό τον Αύγουστο. Είστε αισιόδοξος ότι θα το επιτύχει;

Ναι, γιατί έχει γίνει πρόοδος πρόσφατα σε ότι αφορά στην εφαρμογή του προγράμματος και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων. Έτσι η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα πλέον να ξαναβγεί στις αγορές, το οποίο είναι σημαντικό. Κάτι που έκαναν και άλλες χώρες, όπως η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Κύπρος, δηλαδή να επιστρέψουν στις αγορές πολύ πριν λήξει το πρόγραμμά τους. Επομένως, όλα αυτά προχωράνε. Φυσικά υπάρχουν πάντα κίνδυνοι αλλά την δεδομένη στιγμή οι αγορές είναι σταθερές. Μπορούν να εκδοθούν ομόλογα αλλά γνωρίζουμε ότι οι αγορές μπορεί ξαφνικά να αποσταθεροποιηθούν πάλι.

Είναι όλοι οι θεσμοί στο ίδιο μήκος κύματος όσον αφορά στην επόμενη μέρα; Μάθαμε για την ένταση που υπήρξε μεταξύ του κ. Τσακαλώτου και του κ. Ντράγκι στο τελευταίο Γιούρογκρουπ. Υπήρξε επίσης ένταση, όπως ήδη γνωρίζετε, μεταξύ του κεντρικού τραπεζίτη και της κυβέρνησης για το ίδιο θέμα.

Πιστεύω ότι αυτές οι ιστορίες έντασης με τον κ. Ντράγκι είναι τραβηγμένες από τα μαλλιά. Είχαμε μια συζήτηση για την πρόσφατη έκδοση ομολόγων και το γεγονός ότι τα επιτόκια ανέβηκαν μετά από αυτήν την έκδοση. Και αυτό ήταν όλο. Δεν θα υπερέβαλα γι’ αυτό. Επαναλαμβάνω, ότι τα μέσα είναι διαθέσιμα. Να σημειώσω ότι ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας επισήμανε κι αυτός ότι αυτά τα μέσα είναι διαθέσιμα και αυτό είναι σωστό. Είναι στην ευχέρεια της κυβέρνησης να αποφασίσει τι θα κάνει. Αλλά αν οι αγορές παραμείνουν σταθερές όπως είναι τώρα διεθνώς και αν η Ελλάδα συνεχίσει με τις μεταρρυθμίσεις, κάτι που θεωρώ ότι είναι η πιο σημαντική προϋπόθεση, -αλλά η δική μου υπόθεση εργασίας είναι ότι οι ελληνικές μεταρρυθμίσεις όντως θα εφαρμοστούν-, δεν έχω κανένα λόγο να το αμφισβητώ. Με τα σημερινά δεδομένα δεν φαίνεται να είναι απαραίτητο. Θα το δούμε όμως και τα μέσα είναι διαθέσιμα.

Είστε αισιόδοξος ότι η τέταρτη αξιολόγηση θα κλείσει στην ώρα της;

Τα καλά νέα είναι ότι μόλις την τελευταία εβδομάδα, κάποιες μέρες πριν, ολοκληρώθηκε η τρίτη αξιολόγηση. Κάτι έλειπε αλλά έγινε και αυτό. Επομένως μπορούμε πια να προχωρήσουμε και να προετοιμάσουμε την εκταμίευση της δόσης αργότερα αυτό το μήνα. Χρειάζεται να γίνουν κάποιες κοινοβουλευτικές διαδικασίες σε κάποια από τα κράτη-μέλη και αυτό είναι φυσικό. Όμως τότε θα είμαστε σε θέση να εκταμιεύσουμε 5,7 δις ευρώ και άλλο 1 δις αργότερα τον Απρίλη. Την ίδια στιγμή όμως, την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε η τέταρτη αξιολόγηση στην Αθήνα με όλους τους θεσμούς. Η ενημέρωση που λάβαμε από την ομάδα του ESM ήταν ενθαρρυντική, ότι υπήρξε πρόοδος και θετικό κλίμα για να προχωρήσουν τα θέματα.

Παρατηρώντας τα στοιχεία και δεδομένου ότι ο ελληνικός λαός έχει κουραστεί με τα δημοσιονομικά μέτρα, μπορείτε να καθησυχάσετε τους Έλληνες ότι δεν θα χρειαστούν άλλα δημοσιονομικά μέτρα;

Ναι, πιστεύω ότι όλα είναι στη σωστή θέση και το καταφέραμε αυτό με μια δημοσιονομική υπερπροσπάθεια τα δύο τελευταία χρόνια. Μέχρι το 2020 είναι ήδη αποφασισμένο το δημοσιονομικό πακέτο. Επομένως, ο λαός θα δει το αντίθετο από αυτό που συνέβη τα τελευταία χρόνια. Θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις από δημοσιονομικής πλευράς. Και πιστεύω ότι είναι σημαντικό να μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές και να ενδυναμώσουμε την δυνατότητα ανάπτυξης.

Υπάρχει χώρος για μείωση της φορολογίας;

Αν οι εξελίξεις πάνε όπως τις έχουμε προβλέψει τώρα. Φυσικά οι προβλέψεις πάντα μπορεί να αποδειχτούν λανθασμένες. Το διεθνές περιβάλλον μπορεί να αλλάξει. Αλλά στηριζόμενοι στις προβλέψεις που είναι πολύ κοντά στις προβλέψεις της κυβέρνησης, αν τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί μέχρι τώρα, συμπεριλαμβανομένου αυτών του 2019, εφαρμοστούν, τότε θα υπάρξει δυνατότητα μείωσης της φορολογίας. Ναι.

Υπάρχουν ήδη συζητήσεις για το ποιοι φόροι μπορεί να μειωθούν;

Υπάρχουν και γι’ αυτό συζητήσεις. Και κάποιες αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί. Επομένως είμαι αισιόδοξος με βάση τις σημερινές προβλέψεις. Πρέπει να γνωρίζουμε βέβαια ότι αυτό μπορεί να αλλάξει, η παγκόσμια οικονομία μπορεί να αλλάξει, υπάρχουν πάντα εξωτερικοί παράγοντες που δεν τους ελέγχει η Ελλάδα. Αλλά βασισμένοι σε αυτά που ξέρουμε μέχρι στιγμής δεν χρειάζεται να πάρουμε επιπρόσθετες αποφάσεις από δημοσιονομικής πλευράς, που να είναι δύσκολες. Ακριβώς το αντίθετο, θα πρέπει να πάρουμε μέτρα ανάπτυξης.

 Πηγή: link
Comodo SSL