Author: anavaladm

25
Oct

Συνεχίζει η ΕΚΤ την απαγόρευσης επιστροφής κεφαλαίων των τραπεζών στους μετόχους τους λόγω της πανδημίας ;

Οι ευρωπαίοι ρυθμιστικοί φορείς των τραπεζών, οι οποίοι πλησίαζαν πιο κοντά στην άρση της de-facto απαγόρευσης των μερισμάτων, ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για την επιδείνωση της οικονομικής προοπτικής και τον αντίκτυπό της στους ισολογισμούς των δανειστών λόγω του επανεμφανιζόμενου κοροναϊού.

Καθώς οι τράπεζες πιέζουν τις ρυθμιστικές αρχές να αποκαταστήσουν τη διανομή μερισμάτων, μια συμβιβαστική επιλογή που εξετάζεται από τους αξιωματούχους είναι ότι οι ισχυρότερες τράπεζες μπορούν να πληρώνουν μέρισμα, αλλά να περιορίζουν το ποσό του ετήσιου κέρδους που μπορούν να πληρώσουν, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Οι αβέβαιες προοπτικές που προκαλούνται από την πανδημία θα μπορούσαν ακόμη να επηρεάσουν τους αξιωματούχους που συγκεντρώθηκαν στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για την επέκταση της απαγόρευσης, ανέφεραν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα. 

Το εποπτικό συμβούλιο της ΕΚΤ, το οποίο περιλαμβάνει εθνικές ρυθμιστικές αρχές καθώς και αξιωματούχους της ΕΚΤ, παραμένει διχασμένο παρά το γεγονός ότι ορισμένα μέλη άλλαξαν προηγουμένως τη θέση τους στο να υποστηρίξουν την άρση της απαγόρευσης στις αρχές του νέου έτους. Τώρα που έφτασε το δεύτερο κύμα του κοροναϊού, ανησυχούν για την ικανότητα των τραπεζών να αντιμετωπίσουν τις απώλειες και να συνεχίσουν να δανείζουν την πληγείσα οικονομία.

Ενώ ορισμένοι αξιωματούχοι θέλουν να κρατήσουν το αίτημα για αναστολή πληρωμών για τουλάχιστον αρκετούς μήνες περισσότερο, άλλοι θέλουν να επιτρέψουν στις τράπεζες να αποφασίσουν για τις πληρωμές εάν έχουν επαρκή κεφαλαιακή δύναμη. Ένα τρίτο σενάριο περιλαμβάνει τον περιορισμό των τραπεζών να πληρώνουν ένα περιορισμένο ποσοστό ετήσιου κέρδους.

Ένας αυξανόμενος αριθμός δανειστών από τη σκανδιναβική περιοχή έως την Ιβηρική χερσόνησο πιέζει την ΕΚΤ για να δώσει άδεια να συνεχίσει τη διανομή μερισμάτων αφού η απαγόρευση σφυρηλάτησε ήδη τις υποτιμημένες τιμές των μετοχών. Η ΕΚΤ έχει δηλώσει ότι η αναστολή πληρωμών μερισμάτων αποτελεί μέρος της ανταλλαγής με τις δημόσιες αρχές αφού έλαβαν πρωτοφανή κρατική στήριξη και ρυθμιστικές ελαφρύνσεις.

Η ΕΚΤ δήλωσε ότι το αίτημά της έχει διατηρήσει κεφάλαια περίπου 30 δισεκατομμυρίων ευρώ (35,5 δισεκατομμύρια δολάρια) στο τραπεζικό σύστημα.

Εκπρόσωπος της ΕΚΤ δήλωσε ότι «δεν έχει ληφθεί απόφαση για αυτό το θέμα», χωρίς να σχολιάσει περαιτέρω. Η κεντρική τράπεζα δήλωσε ότι θα λάβει απόφαση για μερίσματα τον Δεκέμβριο. Ένας βασικός παράγοντας θα είναι οι οικονομικές προβολές από το προσωπικό της ΕΚΤ που πρόκειται να δημοσιευθούν στις 10 Δεκεμβρίου, ανέφεραν τα άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Το Διοικητικό Συμβούλιο πραγματοποιεί μια συνεδρίαση πολιτικής εκείνη την ημέρα, με τους περισσότερους οικονομολόγους να αναμένουν ότι θα προσθέσει περισσότερα νομισματικά κίνητρα για τη στήριξη της σημαίας οικονομίας.

Το βασικό σημείο τώρα είναι πόσο άσχημα θα επηρεάσει το δεύτερο κύμα την οικονομία και εάν οι τράπεζες έχουν επαρκή αποθέματα για να καταπιούν ζημίες από δάνεια χωρίς να χρειάζονται διάσωση. Οι υποστηρικτές των μερισμάτων υποστηρίζουν ότι η απαγόρευση θα μπορούσε να κάνει τους επενδυτές να χάσουν την πίστη τους στις τράπεζες, ενώ όσοι θέλουν να την επεκτείνουν λένε ότι οι μέτοχοι πρέπει να παραμείνουν υπομονετικοί για να προστατεύσουν την επιβίωσή τους.

Το Διοικητικό Συμβούλιο πρέπει ουσιαστικά να εγκρίνει οποιαδήποτε απόφαση του βραχίονα εποπτείας των τραπεζών της ΕΚΤ να επιτρέψει την επανάληψη των πληρωμών μερισμάτων και αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ζήτημα. Το πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης για αγορά ομολόγων συνδέεται ειδικά με τη διάρκεια της «φάσης κρίσης» της πανδημίας και ορισμένοι αξιωματούχοι ενδέχεται να αντιταχθούν στο να επιτρέψουν πληρωμές σε τράπεζες ενώ η κρίση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να επεκτείνουν τα όρια στις διανομές κεφαλαίων των τραπεζών για να βοηθήσουν στην προστασία του χρηματοπιστωτικού συστήματος σε περίπτωση που η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη αποδειχθεί αργή, δήλωσε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε ένα τμήμα έκθεσης που κυκλοφόρησε την Παρασκευή.

Ο Andrea Enria, ο οποίος είναι επικεφαλής του εποπτικού συμβουλίου, τόνισε ότι η απαγόρευση είναι ένα εξαιρετικό μέτρο για την αντιμετώπιση της επιρροής από την πανδημία και ότι δεν θα γίνει τακτικό εργαλείο για την ΕΚΤ.

«Θα είμαι τόσο χαρούμενος όσο όλοι οι άλλοι όταν μπορούμε να επιστρέψουμε στην τυπική μας πρακτική, δηλαδή να παρέμβουμε και να περιορίσουμε μόνο τη διανομή μερισμάτων για πιο αδύναμες τράπεζες», δήλωσε η Enria σε συνέντευξή της στο Handelsblatt που δημοσιεύθηκε αυτόν τον μήνα. «Πριν όμως καταργήσουμε την απαγόρευση των μερισμάτων, πρέπει να είμαστε πιο ξεκάθαροι για το πού πηγαίνει η οικονομία. Θα πρέπει επίσης να είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε πόσο αξιόπιστος και στιβαρός είναι ο προγραμματισμός κεφαλαίων των τραπεζών και πάλι. “

Πηγή: link

24
Oct

(Economist Intelligence Unit)– Current weakness of industrial output is not just related to the fallout from Covid-19

Event Oct. 22 (Economist Intelligence Unit) — Working-day adjusted industrial output fell by 3.8% year on year in August, a significant acceleration from the 0.2% drop in the previous month. In the first eight months of the year overall, industrial production contracted by 3.9%.

Analysis Industrial output in Greece has fallen in year-on-year terms in 16 of the past 18 months, indicating that the current weakness is not just related to the fallout from Covid-19. However, the pandemic has clearly had a negative impact on both supply and demand in industry, and production collapsed by 10.7% year on year in April and by a further 8.1% in May, two of the months when global supply chains were worst affected.

While this supply shock has been mostly unwound since, the negative demand effect of the pandemic remains significant. Although output was almost flat in year-on-year terms in July, the August data provide a reminder that operating conditions for Greek manufacturers remain extremely challenging.

The brunt of the fallout so far this year has been suffered by consumer durable goods output, which contracted by 11.2% year on year in January-August. Over the same period energy output was down by 6.9% and intermediate goods production by 3.4%.

Output of capital goods and consumer non-durables has held up somewhat better, falling by 1% and 1.3% respectively over the period.

Although the trough of the current downturn is likely to have been in Q2 2020, there are few reasons to think that a swift recovery is on the cards. Latest data from across Europe suggest that a second wave of infections is already under way, and governments in many countries have started to retighten lockdown measures.

This, in turn, will reduce demand for many industrial goods. The latest IHS Markit manufacturing purchasing managers’ index (PMI) for Greece provided, if not grounds for optimism, then at least reason not to be too despondent about near-term prospects for the country’s industry.

The headline reading was 50 in September, exactly on the level separating expansion from contraction but the first reading at or above 50 since February. However, the survey data contained plenty of reasons for caution, not least a further squeeze on firms’ margins and a rising reported level of uncertainty about the near-term economic outlook.

Impact on the forecast Assuming the introduction of tighter public restrictions in the fourth quarter, and taking account of the eight-month data, we will revise down slightly our industrial production estimate of -3.8%

18
Oct

Μια απάντηση στον κύριο Σταϊκούρα

Την Παρασκευή (16.10.20) η ΕΛΣΤΑΤ προχώρησε σε αναθεώρηση του ΑΕΠ των προηγούμενων ετών (2010-20170 και ο κύριος Σταϊκούρας άσκησε κριτική στο ΣΥΡΙΖΑ, γιατί τελικά όπως προκύπτει με τα νέα στοιχεία, η αύξηση του ΑΕΠ μας ήταν μικρότερη του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Μάλιστα είπε ότι παρέδωσε ανάπτυξη η ΝΔ το 2014 και ο ΣΥΡΙΖΑ το γύρισε σε ύφεση παραθέτοντας τον παρακάτω πίνακα:

 

 

Αυτό που δεν είπε όμως είναι ο λόγος που έγινε αυτή η αναθεώρηση , ο οποίος είναι η αλλαγή του έτους  ΒΑΣΗΣ που υπολογίζεται το ΑΕΠ της χώρας, το οποίο άλλαξε από το 2010 που ήταν στο 2015. Άρα δεν πρόκειται για μια αναθεώρηση ΑΕΠ που γίνεται π.χ ανά τρίμηνο, αλλά λόγω της αλλαγής του έτους αναφοράς, κάτι που συμβαίνει ανά 5ετια. Επιπλέον: 

Eίπε ο κος  Σταϊκούρας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε ανάπτυξη από τη ΝΔ. Για να δούμε λοιπόν τι ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ γιατί προφανώς για τη ΝΔ δεν υπήρξε οικονομία πριν το 2014. Όπως φαίνεται στο γράφημα της ΕΛΣΤΑΤ, τα στοιχεία για το ΑΕΠ είναι : -10,1% το 2011, -7,1% το 2012, -2,7% το 2013 και 0,7% το 2014

Καυχιούνται δηλαδή για μία αύξηση του ΑΕΠ 0,7% μετά από μια σωρευτική πτώση του ΑΕΠ 19,9%. Για να τελειώνουμε με τα αστεία η ελληνική οικονομία βρίσκετε αυτή τη στιγμή σε επίπεδα ΑΕΠ 1997 με αποπληθωρισμό 2% ο οποίος είναι και ο χειρότερος στην ευρωζώνη  και να τονίσουμε ότι είναι και ο χειρότερος εφιάλτης της ΕΚΤ :

Παράλληλα όμως με την ανάπτυξη 0,7% η Νέα Δημοκρατία παρέδωσε το 2014 και ένα έλλειμμα 3,6%; Για να δούμε και πόσο ήταν αυτό και τα προηγούμενα χρόνια;

Επίσης ξεχνάει η ΝΔ τη παγίδα χρέους που είχε στήσει με αυτήν την καταπληκτική ρύθμιση του μέσω του PSI. Πως θα γινόταν αποπληρωμή χρέους 28,3δις € μόνο για το 2015, με άδεια ταμεία και όντας αποκλεισμένοι από τις αγορές;

Τέλος υπάρχει και η πρόσφατη ανάλυση του Economist, που αναφέρει ότι η ύφεση στην Ελλάδα είχε έρθει πολύ πριν την πανδημία, λόγω των δύο συνεχόμενων αρνητικών τριμήνων (4ο του 2019 και πρώτο του 2020), το οποίο είναι ο ορισμός της τεχνικής ύφεσης.

Καλό είναι λοιπόν ο κύριος Σταϊκούρας αντί να χάνει χρόνο προσπαθώντας να δημιουργήσει εντυπώσεις για το αν τα πήγε συγκριτικά καλύτερα ο ΣΥΡΙΖΑ τα προηγούμενα χρόνια όπου είχαμε ανάπτυξη, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωζώνη, να συνειδητοποιήσει πόσα χρόνια πίσω έχει γυρίσει η χώρα μας και τι μπορεί να κάνει για να στηρίξει την οικονομία.

Ένα είναι σίγουρο. Το να αρπάζει την περιουσία και το εισόδημα του ελληνικού λαού μετά από μνημόνια και εν μέσω πανδημίας δεν είναι λύση. Εκτός και αν το μόνο που έχει στο μυαλό της η Νέα Δημοκρατία είναι να εξυπηρετεί τις τράπεζες και τα funds.

Αλήθεια αυτοί σας ψήφισαν; 

24
Sep

ECB Hands Banks $203 Billion in Cheap Cash to Boost Lending

  • The takeup may lift excess liquidity to 3 trillion euros
  • Central bank facility is designed to encourage banks to lend

(Bloomberg) —

Euro-zone banks took 174.5 billion euros ($203 billion) in another dose of ultra-cheap funding as the European Central Bank gives them every possible incentive to keep lending to the pandemic-stricken economy.

The bids for the targeted loans, known as TLTROs, came from 388 banks, and the takeup was at the high end of economists’ expectations. The loans will likely push excess liquidity in the euro zone above 3 trillion euros for the first time on record. The euro fell as much as 0.2% to $1.1633.


“This should weigh on Euribor fixings in the coming days,” said Rishi Mishra, an analyst at Futures First. “The fact that banks are willing to borrow more is an unequivocally positive outcome, as it means monetary policy is alive and kicking in more ways than just QE and forward guidance.”

The takeup, while high, was well below the record 1.3 trillion euros in the previous round three months ago, suggesting that most lenders now consider themselves well-financed.

The three-year loans have become one of the ECB’s most-important tools during the coronavirus crisis. They carry an interest rate as low as minus 1% — meaning the ECB pays banks to borrow — as long as they are used to fund credit to companies and households.

They also more than compensate banks for the official policy rate of minus 0.5%, which works as a charge on their reserves and erodes their profitability. Without TLTROs as a counterbalance, that could eventually curb lending.

Piet Christiansen, chief strategist at Danske Bank A/S in Copenhagen, estimates that excess liquidity will rise by another 600 billion euros to 800 billion euros by the summer of 2021.

Dual-Rate System

Some economists reckon the ECB has stumbled on a dual-rate system that allows it to cut borrowing costs with no practical limit without damaging the banking system.

Still, the extraordinary access to cheap cash — combined with other monetary stimulus such as massive bond-buying programs — does raise the prospect of side effects such as elevated asset prices and risky lending.

It could even undermine the ECB’s influence over short-term market rates. Three-month Euribor — the rate at which banks can theoretically borrow from one another — fell to a record low of minus 0.508% this week.

When it dropped below the ECB’s policy rate last week, that was a phenomenon that had happened only once before, in August 2019, shortly before the central bank cut its deposit rate. Euribor futures, which reflect the three-month benchmark rate held small gains following the announcement, a sign borrowing costs may fall further.

More stimulus could be ahead. The ECB projects that the economy will contract 8% this year, and the inflation rate has fallen below zero for the first time in four years. Rising coronavirus infections could worsen the outlook.

Economists predict the 1.35 trillion-euro pandemic bond-buying program will be expanded again this year. Markets aren’t pricing another 10 basis-point rate cut until October 2021.

“We think this dovish view should and will prevail,” said Frederik Ducrozet, chief global strategist at Banque Pictet & Cie in Geneva.

 

23
Sep

ECB calls on Brussels to make recovery fund permanent

The European Central Bank has urged the EU to consider making its new pandemic recovery fund permanent, as it published data showing that Croatia, Bulgaria and Greece would be the fund’s biggest net beneficiaries.

The EU plans to issue €750bn of debt to support a revival of the region’s pandemic-stricken economy by distributing grants and loans to member states, a move the ECB called “an important milestone in European economic policy integration”.

The scheme’s centrepiece — €390bn of grants — would provide a net benefit worth more than 10 per cent of the pre-crisis Croatian and Bulgarian economies and almost 9 per cent for Greece, the ECB estimated in a research note published on Wednesday.

Also among the net beneficiaries are Portugal, which will gain 5.4 per cent of its 2019 GDP; Spain with a gain of 3.4 per cent of GDP, and Italy with a gain of 1.9 per cent of GDP.

The scheme “ensures stronger macroeconomic support for more vulnerable countries”, the ECB said.

The heaviest net losers include the “frugal four” countries that initially opposed the new fund. Austria, Denmark, Sweden and the Netherlands will all lose out on a net basis by nearly 2 per cent of pre-pandemic GDP, as will Germany, according to the central bank’s analysis.

Bar chart of Net impact of Fund spending (% of 2019 GDP, selected countries) showing Which countries benefit most from the EU recovery fund?

The ECB assessed the benefit each country would derive from the grants after deducting the cost of repaying its share of the extra EU debt needed to fund them.

It noted that although the fund is “a one-off” it “could also imply lessons for economic and monetary union, which still lacks a permanent fiscal capacity at supranational level for macroeconomic stabilisation in deep crises”.

The EU should consider making the fund a more permanent part of its policymaking arsenal when it restarts talks on its budget rules, the ECB said.

The finance raised by the fund will increase the EU’s outstanding debt 15-fold, the ECB estimated.

ECB officials have long argued that the EU should issue a large, commonly guaranteed pool of debt to rival German Bunds in a bid to reduce the bloc’s vulnerability to future national sovereign debt crises.

However, the idea is contentious among conservative policymakers who insist the recovery fund — dubbed Next Generation EU — should only be a temporary crisis-fighting tool and worry that some countries may not make efforts to repay EU loans.

Jens Weidmann, president of Germany’s central bank, warned this month about the risk of “creating the impression that debt at the EU level somehow doesn’t count or that it is a way of evading tiresome fiscal rules”. He added that the recovery fund should “remain a clearly defined crisis measure and should not open the door to permanent EU debt”.

But the ECB said: “Provided it is deployed for productive spending and accompanied by growth-enhancing reforms, Next Generation EU would not only help to underpin the recovery but also increase the resilience and growth potential of member state economies.”

It estimated that the overall financial support from the fund would be equal to almost 5 per cent of eurozone gross domestic product.

Economists worry about the longer term financial sustainability of some southern European countries that are expected to vastly increase their budget deficits to fund their response to the coronavirus pandemic. Greece’s debt is expected to rise above 200 per cent of GDP, while Italy is set to exceed 160 per cent and Spain is heading towards 130 per cent.

Fabio Panetta, an ECB executive board member, said in a speech on Tuesday that for heavily indebted countries “the sizeable funding provided at the European level presents a unique opportunity to address concerns of competitiveness and long-term sustainability”.

He added: “Growth will be the only solution to the accumulation of public and private debt.”

Source: link

20
Sep

ECB to review flagship bond-buying tool in fighting Covid crisis

The European Central Bank has launched a sweeping review of its main pandemic crisis-fighting tool, which some of its top policymakers believe could lead to contentious changes to its other asset-purchase programmes.

The review will assess the impact of the flagship bond-buying scheme that the ECB launched in response to the coronavirus crisis in March and expanded to €1.35tn in June, two of its governing council members told the Financial Times on condition of anonymity.

They said important questions for the review would be to consider how long the Pandemic Emergency Purchase Programme should continue and whether some of its extra flexibility should be transferred to the ECB’s longer running asset-purchase schemes.

“Having that extra flexibility has been very useful,” said one council member. “We should look at all bits of the toolkit very carefully. We will have a good discussion, a good debate, and I don’t know where we will end up.”

The ECB declined to comment on the review, which is expected to be discussed by the council next month. It comes as debate is intensifying on the council over whether it should start drawing up plans to wind down the PEPP or consider expanding it further.

Until the new programme’s introduction, the ECB’s sovereign bond purchases were bound by self-imposed rules, designed to avoid it being accused of using monetary policy to directly finance governments, which is illegal under EU law. 

It might be easier for some national central banks to accept that we expand the traditional asset purchase programme rather than the PEPP

ECB council member
This changed with the PEPP, which ditched the restriction of only buying up to a third of a country’s debt and introduced a more flexible interpretation of the rule requiring it to buy sovereign bonds in proportion to the size of each country’s economy. 

It also started buying Greek government bonds, breaking with the ECB’s tradition of not buying debt rated below investment grade.

Any move to increase the flexibility of the ECB’s overall bond-buying programme is likely to prove controversial, particularly among its critics in Germany who are gearing up to launch another legal challenge at the country’s constitutional court. 

When the court ruled in May that the ECB needed to do more to explain why its government bond-buying had not breached EU law, it pointed to the self-imposed rules as a key reason why the purchases still appeared to be legal.

A second council member said the review would look at whether the ECB should shift away from using the PEPP and focus instead on increasing the scale of its other asset purchase programmes, while potentially giving them the same extra flexibility. 

“It might be easier for some national central banks to accept that we expand the traditional asset purchase programme rather than the PEPP,” said the second council member.

Some ECB council members are concerned that the PEPP risks becoming a more lasting part of the central bank’s policy framework, especially after it was extended from the end of this year until June 2021.

Jens Weidmann, president of Germany’s Bundesbank and one of the longest-serving ECB council members said this month that “the emergency monetary policy measures must be scaled back when the crisis is over”. He added: “When deciding on the PEPP, it was particularly important to me that it have a time limit and be explicitly tied to the crisis.”

As of last week, the ECB had bought €527bn assets under the PEPP on top of the more than €2.8tn of assets it owns under its other asset purchase programmes. Some economists expect it to increase its bond-buying plans by a further €500bn as early as December in an attempt to raise inflation back towards its target of just below 2 per cent.

Source: link

17
Sep

Bank of Greece Likely to Unveil Bad-Bank Plan By End-September

(Bloomberg) — The Bank of Greece will likely submit a plan to the government by the end of the month to help the country’s lenders clear most non-performing loans from their balance sheets.
“Probably before the end of the month, the Bank of Greece is going to unveil its own proposal for the creation of a bad bank” Alex Patelis, chief economic adviser to Prime Minister Kyriakos Mitsotakis, said at a virtual event organized by the Athens Stock Exchange. “We ‘re obviously going to study it very carefully, and take it from there.”

Greece’s huge stock of non-performing loans — 60.9 billion euros ($72 billion) as of the end of March — is a legacy of the decade-long debt crisis which led to a roughly 25% cumulative drop in economic output.

Though the value of the country’s bad loans is significantly down from its March 2016 peak of about 107 billion euros, Greece still has the worst soured-loans ratio among European Union member states.

Greek lenders have pledged to bring the ratio down to the European average by the end of 2021, and banks have already begun using the government’s so-called Hercules plan, designed to help them package loans into securities with partial state guarantees.

The program is expected to help lenders trim soured debt by over a half, according to Patelis. Even at that point, though, Greek banks would have a high NPL ratio, after also taking into account the effect of the coronavirus pandemic.

“A bad bank is not in itself a bad or a good thing,” Patelis said. “The devil is always in the details.”
The Bank of Greece has hired Rothschild & Co., Boston Consulting Group Inc.and Deloitte LLP to advise on the bad-bank plan.

The aim of the program will be to help lenders cut bad debt and at the same time handle deferred tax credits that account for more than half of their capital.
The Athens-based central bank has said that existing bank structures will be strengthened rather than overturned, with third parties participating in management of bad loans. Any losses associated with soured credits will be exclusively covered by the lenders and not by taxpayers, up to the minimum capital adequacy ratio limit.

5
Sep

Η αλήθεια για την οικονομία της Ελλάδας μέσα από ένα γράφημα

Στις 03/09/20 ανακοινώθηκε το ΑΕΠ β΄ τριμήνου της Ελλάδας σημειώνοντας ρεκορ πτώσης -15,2% σε σχέση με πέρσι.

Για να καταλάβουμε όμως τι σημαίνει αυτό αρκεί να δούμε το παρακάτω γράφημα από όπου διαφαίνεται ότι για τα τελευταία 25 χρόνια που έχουμε οικονομικά δεδομένα μέσω της ΕΛΣΤΑΤδεν έχει σημειωθεί ποτέ ξανά τόση μεγάλη πτώση του ΑΕΠ ούτε στα χρόνια όπου η χώρα εισήλθε στα μνημόνια από το 2009 και έπειτα. Δυστυχώς όποια ανάκαμψη έγινε τα προηγούμενα χρόνια επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ θεωρείται πλέον παρελθόν. Είναι χαρακτηριστικό ότι χώρα γυρίζει πίσω στο 1997 σε επίπεδα ονομαστικού ΑΕΠ.

Αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι ότι η κυβέρνηση έσπευσε να πανηγυρίσει για το -15,2% λέγοντας ότι διέψευσε εκτιμήσεις αναλυτών οι οποίες ήταν πολύ μεγαλύτερες. Όσοι έχουν λίγο σχέση με τις αγορές θα γνώριζαν ότι οι εκτιμήσεις των αναλυτών για το β΄τρίμηνο του 2020 για τη χώρα μας ήταν στο -13,8%.

Αυτό όμως που είναι ακόμη πιο τρομακτικό και δεν έχει γίνει καμία αναφορά από την κυβέρνηση είναι ο αποπληθωρισμός της χώρας που βρίσκεται στο -2,1% αποτελώντας αρνητικό ρεκόρ στην ευρωζώνη και είναι αυτό που φοβάται και ξορκίζει η ΕΚΤ γενικά για το σύνολο της ευρωζώνης, αρκεί να θυμίσουμε ότι ο στόχος του QE ήταν να φτάσει ο πληθωρισμός στο 2%. Με απλά λόγια όταν μια οικονομία είναι σε ύφεση με αποπληθωρισμό δημιουργείται καθοδικό σπιράλ στην οικονομία με απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Καταλήγοντας έχουμε μια οικονομία με ρεκορ πτώσης ΑΕΠ των τελευταίων 25 ετών, ένα ρεκόρ αποπληθωρισμού, ένα έλλειμμα που συνεχώς αυξάνεται και ένα χρέος που συνεχώς διογκώνεται, δημιουργώντας ένα τέλειο εκρηκτικό μείγμα.

Η κυβέρνηση λοιπόν αντί να πανηγυρίζει θα πρέπει να δει πως μπορεί να ανατρέψει αυτό που έρχεται, όσο ακόμη έχει τις δυνατότητες στήριξης οι οποίες έχουν και ημερομηνία λήξης.

Υπάρχει άραγε κάποιο σχέδιο ή ακόμη πάμε βλέποντας και κάνοντας;

 

Πηγή: link

25
Aug

Greece and Turkey Hit Impasse After Germany’s Mediation Effort

(Bloomberg) —
Turkey said it wouldn’t curtail its offshore explorations as a precondition to restart negotiations with Greece, throwing into question a German-led effort to defuse tensions in the eastern Mediterranean.“It’s impossible for us to accept all the conditions set by Greece for a good dialog,” Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu said on Tuesday in a joint press conference with his German counterpart Heiko Maas. “We are ready to enter talks without preconditions, but if one party starts imposing conditions, we have many of those to list ourselves.”

Maas traveled to Athens and Ankara on Tuesday in an effort to put an end to the escalating conflict over the NATO allies’ competing maritime claims. Talks collapsed earlier this month after Athens announced a maritime delimitation agreement with Egypt on Aug. 6, similar to a Turkey-Libya deal in December.The disputed region in the Mediterranean Sea has become an energy hot spot with big natural gas finds for Cyprus, Israel and Egypt in recent years. Turkey’s push to secure a share of the resources has deepened strains between the historic rivals.

“The current situation in the eastern Mediterranean is playing with fire, with any small spark potentially leading to catastrophe,” Maas told reporters in Athens earlier in the day. “What we need immediately are signals of de-escalation and a readiness for dialog.”

Greece on Monday began joint military exercises with the U.S. in an area that partially overlapped with the expected location of a Turkish survey ship, which Ankara had announced would explore that area until Aug. 27, three days longer than had been originally planned.

EU Meeting

“Greece has shown that it’s ready for dialog, but not amid challenges and as its sovereign rights are being violated,” Greek Foreign Minister Nikolaos Dendias said, adding that he expects a possible list of sanctions against Turkey to be presented at an EU meeting later this week.

EU foreign ministers will meet in Berlin this week to discuss “our relationship with Turkey, and Greece’s voice will have special weight,” Maas said.

 

Greece says that islands must be taken into account in delineating a country’s continental shelf, in line with the United Nations Law of the Sea, which Turkey has not signed.

Ankara argues it should be measured from the mainland, and that the area south of the Greek island of Kastellorizo — just a few kilometers off Turkey’s southern coast — therefore falls within its exclusive zone.

Turkey is also at loggerheads with Cyprus over offshore gas reserves around the island, where the Republic of Cyprus is an EU member state and officially has sovereignty over the entire island.

But the island has been effectively divided into two since Turkey’s military captured the northern third in 1974, following a coup attempt in which a military junta in Athens sought to unite Cyprus with Greece. The Turkish minority’s self-proclaimed state in the north, recognized only by Ankara, also claims rights to any energy resources discovered off its coast.

 

25
Aug

(Economist Intelligence Unit)- Greek inflation goes deeper into negative territory in July

Greece economy: Quick View – Greek inflation goes deeper into negative territory in July

Tuesday, August 25, 2020 01:15 AM

Aug. 21 (Economist Intelligence Unit) — The harmonised index of consumer prices (HICP) fell by 2.1% year on year in July, after decreasing by 1.9% in June. In the past 12 months, the HICP has contracted by an average of 0.2% year on year.

Greek consumer price inflation on an HICP basis recorded its fourth consecutive negative outturn in year-on-year terms in July, but the latest data indicate the steepest fall this year. Prices on an HICP basis rose by an average of 0.6% in January-March 2020, before falling by 1.2% in the second quarter of the year.

Price growth across Europe has weakened considerably so far in 2020, reflecting a combination of collapsing oil prices and a negative demand shock from the lockdown measures imposed in response to the Covid-19 pandemic. However, in July aggregate euro zone HICP inflation was still marginally in positive territory (0.4% according to the flash estimate). Euro zone aggregate output declined by 15% year on year according to Eurostat’s initial assessment. A flash estimate for Greek GDP in April-June is not yet available, but Spain, which like Greece relies heavily on international tourism, recorded a decline in output of 22.1%.

Among the main categories of the Greek HICP, the strongest decline in July was for transport (16.3% weighting), where prices fell by 8.6%, reflecting much lower global energy prices compared with a year earlier. There was a 5.2% decline in the cost of housing (9.5% weighting), while prices in the hotels, cafes and restaurants category (18% weighting), which is heavily influenced by tourism, fell by 2.3%. Among the biggest categories, only the cost of food and non-alcoholic beverages (19.4% weighting) increased, rising by 2.1%.

HICP inflation in Greece was only 0.4% year on year in July 2019, meaning that base effects were already supportive of price growth in the most recent data. However, base effects will be even more supportive in coming months, with the HICP having averaged flat year-on-year growth in August-October 2019. Nevertheless, the latest IHS Markit manufacturing purchasing managers’ index (PMI) for Greece indicated little evidence of upward pressure on consumer prices. The survey showed that although input costs rose in July, firms were unable to pass this on to consumers. Output charges continued to fall in July, reflecting high levels of competition in the face of scarce demand.

Impact on the forecast

We expect inflation on the EU-harmonised measure to decline by 1% in 2020, before rising by 0.9% next year.

Source: Economist Intelligence Unit

Comodo SSL

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την απόλαυση του bestinsurance.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας Περισσότερες πληροφορίες

Κανένα προσωπικό στοιχείο Χρήστη δε συλλέγεται εφόσον πρόκειται για απλή περιήγηση στον διαδικτυακό μας τόπο. (Για την απλή περιήγηση στον διαδικτυακό μας τόπο, δεν συλλέγεται κανένα προσωπικό στοιχείο του Χρήστη.) Κατά την εγγραφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα σχολιασμού ζητείται από τους Χρήστες η παροχή προσωπικών στοιχείων, τα οποία τηρούνται για λόγους ασφαλείας, όπως προβλέπει ο νόμος. (Τα στοιχεία που δίδονται από τους χρήστες κατά την εγγραφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα σχολιασμού τηρούνται μόνο για λόγους ασφαλείας, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου.) Cookies και διεύθυνση IP Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σας στις ιστοσελίδες μας ο υπολογιστής σας λαμβάνει ένα μικρό αρχείο, που ονομάζεται cookie. Το cookie αποθηκεύεται στον υπολογιστή ή τη συσκευή που χρησιμοποιείτε για να σερφάρετε στο διαδίκτυο. Όταν επισκέπτεστε μία από σας ιστοσελίδες σας δέχεστε στον υπολογιστή σας ένα ή περισσότερα cookies. Το cookie είναι ένα μικρό αρχείο το οποίο τοποθετείται στον υπολογιστή ή τη συσκευή σας με την οποία περιηγείστε στο διαδίκτυο

Close