06/10/2017

6
Oct

Τέλος στο πάρτι με ΑΦΜ Βουλγαρίας

Τέλος στο πάρτι με ΑΦΜ Βουλγαρίας.“Μπλόκο” επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών στην εικονική μεταφορά κερδών ελληνικών επιχειρήσεων στη γειτονική Βουλγαρία μέσω της χρησιμοποίησης εταιρειών σφραγίδων που έχουν συσταθεί στη γειτονική χώρα. Οι εικονική εξαγωγή κερδών είναι η πρακτική που, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείο Οικονομικών, παίρνει τη μορφή χιονοστιβάδας τα τελευταία χρόνια καθώς η μεγάλη διαφορά μεταξύ του επιχειρηματικού φορολογικού συντελεστή μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας αποδεικνύεται πολύ μεγάλο κίνητρο για φοροαποφυγή. Παρά τη φαινομενικά και τυπικά νομότυπη λειτουργία των εταιρειών σφραγίδων στη Βουλγαρία, στην Καραγιώργη Σερβίας ξεκαθαρίζουν ότι το ελληνικό φορολογικό καθεστώς είναι πλήρως θωρακισμένο για την αντιμετώπιση καταχρηστικών πρακτικών με τη εικονική μεταφορά κερδών σε χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς και ότι “πολύ σύντομα θα γίνει αντιληπτό ότι δεν ήταν και η καλύτερη επιλογή η δημιουργία εταιρείας στη Βουλγαρία”. Έρχονται σαρωτικοί έλεγχοι με βάση στοιχεία που έχει ήδη συλλέξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Έμπειροι φοροτεχνικοί περιγράφουν τις πιο διαδεδομένες πρακτικές παράκαμψης του ελληνικού φορολογικού συστήματος από επιχειρηματίες που κινούνται στα όρια του φορολογικού συστήματος κάνοντας κατάχρηση των ελευθεριών διακίνησης κεφαλαίων και προϊόντων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η πιο διαδεδομένη πρακτική είναι η σύσταση μιας επιχείρησης σφραγίδας στη γειτονική Βουλγαρία η οποία ασχολείται κατά κύριο λόγο με την παροχή υπηρεσιών. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα στην παροχή μελετητικών υπηρεσιών (π.χ. τεχνικών, πληροφορικής) οι οποίες παρέχουν τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα αλλά εκδίδουν τιμολόγια από βουλγάρικη επιχείρηση. Με αυτόν τον τρόπο καταβάλλουν φόρο μόνο στη εφορία της Βουλγαρίας όπου ο φορολογικός συντελεστής είναι 10% και ο φόρος μερισμάτων 5%.

Η δεύτερη πιο διαδεδομένη πρακτική είναι αυτή της εικονικής μεταφοράς κερδών εισαγωγικών επιχειρήσεων στη Βουλγαρία μέσω της ίδρυσης εταιρείας- μεσάζοντα στη γειτονική χώρα. Για παράδειγμα, η ελληνική επιχείρηση αγοράζει πρώτη ύλη από την Ιταλία. Ζητά από την ιταλική επιχείρηση να εκδώσει τιμολόγιο πώλησης προς βουλγάρικη επιχείρηση, η οποία ουσιαστικά ανήκει στην ελληνική. Στη συνέχεια, η βουλγάρικη επιχείρηση πουλά σε πολύ υψηλότερη τιμή την πρώτη ύλη στην ελληνική. Με αυτόν τον τρόπο το μεγάλο μέρος του κέρδους φορολογείται στη Βουλγαρία με 10% και ένα πολύ μικρό μέρος του κέρδους φορολογείται στην Ελλάδα με συντελεστή 26% στο επίπεδο της επιχείρησης και επιπλέον 15% εφόσον μοιραστεί μέρισμα στους μετόχους (συνολικός φορολογικός συντελεστής 39,65%).

Διαδεδομένη είναι επίσης και η περίπτωση της μεταφοράς της καταστατικής έδρας μια επιχείρησης στη Βουλγαρία, χωρίς όμως να μεταφερθεί και στο ελάχιστη η πραγματική της δραστηριότητα εκτός των ελληνικών συνόρων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο αριθμός των επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων στη Βουλγαρία ξεπερνά τις 16.000.

Η υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδια για τη φορολογία, κα Κατερίνα Παπανάτσιου μίλησε σε ημερίδα στη Θεσσαλονίκη και, με βάση τις ενδείξεις που έχει στη διάθεσή της από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς,  εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι 8 από τις 10 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων που έχουν ιδρυθεί στην Βουλγαρία είναι εικονικές και “σφραγίδες”.

Οι προκαταρτικοί έλεγχοι για τον περιορισμό του φαινομένου έχουν ήδη ξεκινήσει και θα περιλαμβάνουν ακόμη και το άνοιγμα τραπεζικών θυρίδων και λογαριασμών. Το οπλοστάσιο των ελληνικών φορολογικών αρχών είναι προβλέψεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος σύμφωνα με τις οποίες κάθε επιχείρηση, όπου και αν βρίσκεται, εφόσον ο πραγματικός τόπος άσκησης της διοίκησής τους βρίσκεται στην Ελλάδα είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας και φορολογείται με τους ελληνικούς φορολογικούς συντελεστές. Ενδεικτικά στοιχεία απόδειξης ότι η άσκηση της διοίκησής τους βρίσκεται στην Ελλάδα είναι: ο τόπος άσκησης της καθημερινής διοίκησης,  ο τόπος λήψης στρατηγικών αποφάσεων, ο τόπος πραγματοποίησης της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων ή εταίρων, ο τόπος τήρησης βιβλίων και στοιχείων,• ο τόπος συνεδριάσεων του ΔΣ ή άλλου εκτελεστικού οργάνου διοίκησης, ο τόπος κατοικίας των μελών ΔΣ ή άλλου εκτελεστικού οργάνου διοίκησης καθώς και της πλειοψηφίας των μετόχων.

ΙΧ και POS μέσω Βουλγαρίας

Η γειτονική Βουλγαρία δεν χρησιμοποιείται μόνο ως όχημα εικονικής μεταφοράς κερδών και εισοδήματος. Χρησιμοποιείται κατά κόρον και σαν… παρακαμπτήρια οδός για την απόκτηση και κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους πολυτελών ΙΧ υψηλού κυβισμού καθώς και για την παράκαμψη των κεφαλαιακών ελέγχων που έχουν επιβληθεί στις τράπεζες (capital controls).

Στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολύ διαδεδομένη η εικόνα πολυτελών ΙΧ τύπου τζιπ που στο τιμόνι τους όμως βρίσκονται φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος. Οι τελωνειακές αρχές πραγματοποιούν επιτόπιους ελέγχους ζητώντας αποδεικτικά στοιχεία για τη χώρα της συνήθους διαμονής του οδηγού του οχήματος. Συνήθως στους ελεγκτές παρουσιάζονται έγγραφα σύμφωνα με τα οποία το όχημα ανήκει σε εταιρεία που εδρεύει στη Βουλγαρία και ο οδηγός της εμφανίζεται ως στέλεχος της συγκεκριμένης επιχείρησης. Η διαδικασία που ακολουθείται είναι η εξής: το όχημα δεσμεύεται μέχρι να προσκομίσει ο οδηγός του οχήματος συγκεκριμένα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι η εταιρεία στη Βουλγαρία στην οποία ανήκει το όχημα έχει πραγματική δραστηριότητα (πραγματοποίηση επιχειρηματικών εσόδων, κέρδη, φορολογικές δηλώσεις) καθώς και ότι είναι απαραίτητη η πραγματοποίηση οδικών ταξιδιών στην Ελλάδα για τους επιχειρηματικούς σκοπούς της βουλγάρικης επιχείρησης. Αν τα στοιχεία που θα προσκομιστούν είναι ελλιπή τότε το όχημα δεσμεύεται, ασκούνται στον οδηγό κατηγορίες για λαθρεμπόριο και του επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα για τα τέλη ταξινόμησης που αντιστοιχούν στο ίδιο όχημα, εφόσον αυτό είχε κυκλοφορήσει κανονικά στην Ελλάδα με ελληνικές πινακίδες. Όσοι καταφεύγουν στα ΙΧ με πινακίδες εξωτερικού επιχειρούν ουσιαστικά να αποφύγουν τα υψηλά τέλη ταξινόμησης που επιβάλλονται στα ΙΧ μεγάλου κυβισμού που ταξινομούνται στην Ελλάδα καθώς και τα τεκμήρια και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

POS εξωτερικού

Μια.. φάμπρικα που εμφανίστηκε αμέσως μετά την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, ήταν αυτή της εγκατάστασης και χρήσης συσκευών ηλεκτρονικής χρέωσης καρτών POS τα οποία ήταν συνδεδεδμένα με τραπεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού. Κατά κύριο λόγο επιχειρήσεις του κλάδου εστίασης προχώρησαν στην απόκτηση αυτών των συσκευών οι οποίες όπως είχαν τεθεί εκτός νόμου με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορούσε την επιβολή των capital controls. Η συγκεκριμένη νομοθεσία προβλέπει ότι δεν επιτρέπεται η εκκαθάριση στο εξωτερικό συναλλαγών πληρωμής με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα. Με την εγκατάσταση αυτών των συσκευών οι πωλήσεις των επιχειρήσεων μέσω καρτών συγκεντρώνονταν σε τραπεζικό λογαριασμό του εξωτερικού και ο επιχειρηματίας μπορούσε με τη χρήση χρεωστικής κάρτας που ήταν συνδεδεμένη με τον λογαριασμό να κάνει απεριόριστα αναλήψεις μετρητών μέχρι το ποσό του τραπεζικού του υπολοίπου, χωρίς περιορισμούς. Το φαινόμενο αυτό έχει, μετά από ελέγχους, περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό.

Πηγή:link

6
Oct

Δημιουργήθηκαν 17.100 θέσεις εργασίας τον Σεπτέμβριο

Δημιουργήθηκαν 17.100 θέσεις εργασίας τον Σεπτέμβριο.Συνεχίστηκε και τον Σεπτέμβριο η δημιουργία «καθαρών» θέσεων εργασίας. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», τον προηγούμενο μήνα καταγράφηκε θετικό ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων κατά 17.128 θέσεις εργασίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ροών μισθωτής απασχόλησης, οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 261.807, ενώ οι αποχωρήσεις σε 244.679.

Με βάση και αυτά τα δεδομένα, στη δημιουργία θέσεων εργασίας καταγράφεται η υψηλότερη επίδοση πρώτου εννεάμηνου έτους, από το 2001 μέχρι σήμερα.  Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017 οι αναγγελίες προσλήψεων ανήλθαν στο 1.849.872 και οι αποχωρήσεις έφτασαν το 1.584.001, εκ των οποίων οι 814.256 ήταν αποτέλεσμα καταγγελιών συμβάσεων αορίστου χρόνου ή λήξεων συμβάσεων ορισμένου χρόνου και οι 769.745, οικειοθελείς αποχωρήσεις.

Επομένως, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης του πρώτου εννεάμηνου του έτους 2017 είναι θετικό και διαμορφώνεται στις 265.871 νέες θέσεις εργασίας.

Ωστόσο η πλειοψηφία των θέσεων εξακολουθεί να είναι «μερικής» ή «εκ περιτροπής» εργασία. Μόνο το 46,5% των θέσεων που δημιουργήθηκαν αφορούν σε πλήρη απασχόληση.

Πηγή:link

6
Oct

Reuters: Σχέδιο για την εγγύηση των καταθέσεων φέρνει η Κομισιόν

Reuters: Σχέδιο για την εγγύηση των καταθέσεων φέρνει η Κομισιόν.

Η κίνηση της Κομισιόν φιλοδοξεί να ξεπεράσει ένα αδιέξοδο πολλών ετών και όπως σημειώνει το Reuters έρχεται την ώρα που ο βασικός πολέμιός του, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ετοιμάζεται να αποχωρήσει από τη θέση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών.

Το σχέδιο επιχειρεί να μειώσει τους κινδύνους για τις τράπεζες μετά από μία δεκαετή οικονομική κρίση και ταυτόχρονα καλεί τις χώρες της ΕΕ σε κοινή ανάληψη των κινδύνων αυτών – κάτι στο οποίο ήταν αντίθετος ο απερχόμενος Γερμανός υπουργός Οικονομικών, ο οποίος φοβόταν ότι οι πιο εύρωστες γερμανικές τράπεζες θα στήριζαν τελικά τις πιο αδύναμες ανταγωνίστριές τους σε άλλα κράτη της ΕΕ

Μετά από δύο χρόνια άκαρπων συζητήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιχειρήσει μία νέα προσπάθεια να ξεπεράσει το αδιέξοδο με νέες προτάσεις, οι οποίες αναμένεται να ανακοινωθούν την Τετάρτη.

Η καθιέρωση του ονομαζόμενου ευρωπαϊκού συστήματος εγγύησης καταθέσεων (European deposit insurance scheme, EDIS), που έχει στόχο την ασφάλιση των αποταμιευτών (μέχρι το ποσό των 100.000 ευρώ) σε περίπτωση χρεοκοπίας μίας τράπεζας, προβλέπεται να είναι πιο σταδιακή από ότι σχεδιαζόταν αρχικά, αναφέρει η Κομισιόν σε ένα σχέδιο εγγράφου που είναι σε γνώση του Reuters. Σε μία περαιτέρω κίνηση για να κερδίσει τη Γερμανία, ο νέος υπουργός Οικονομικών της οποίας μπορεί να είναι το ίδιο επιφυλακτικός όσο και ο Σόιμπλε για το σχέδιο, οι Βρυξέλλες απορρίπτουν τις αρχικές σκέψεις για πλήρη επιμερισμό της προστασίας των καταθετών.

Με τις νέες προτάσεις, το EDIS θα παρεμβαίνει αρχικά μόνο αφού τα εθνικά συστήματα ασφάλισης καταθέσεων έχουν χρησιμοποιήσει πλήρως τους πόρους τους για την προστασία των καταθετών. Επίσης, στην αρχική φάση, το EDIS θα παρέχει μόνο δάνεια στα εθνικά συστήματα ασφάλισης των καταθέσεων. Σε δεύτερη φάση, το EDIS, το οποίο θα χρηματοδοτείται από όλες τις τράπεζες της ΕΕ, θα καλύπτει ζημιές και θα αποπληρώνει τις καταθέσεις στους αποταμιευτές που έχουν πληγεί από μία κατάρρευση τράπεζας. Τα εθνικά συστήματα εγγύησης των καταθέσεων θα συνεχίζουν να δίνουν χρήματα, παράλληλα με το EDIS.

Μία τρίτη και τελική φάση, κατά την οποία το EDIS θα έχει αντικαταστήσει τα εθνικά συστήματα, αποσύρθηκε από την Κομισιόν, μετά από γερμανική πίεση που προκλήθηκε από φόβους ότι οι μικρότερες αποταμιευτικές τράπεζες στη Γερμανία θα έχαναν το δικό τους σύστημα προστασίας.

Σε μία άλλη κίνηση για την ενίσχυση της κοινής ανάληψης κινδύνων από τα κράτη της ΕΕ, η Επιτροπή επανέλαβε ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα ήταν η καλύτερη επιλογή ως δίχτυ ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εκκαθάρισης στην Ευρώπη, το οποίο χρηματοδοτεί τις συντεταγμένες εκκαθαρίσεις τραπεζών. Οι Βρυξέλλες θέλουν να υπάρξει μία συμφωνία σε αυτό το επόμενο έτος.

Σε μία περαιτέρω προσφορά προς το Βερολίνο, η δεύτερη φάση του EDIS προβλέπεται να ξεκινήσει, μόνο αφού οι τράπεζες των πιο αδύναμων κρατών έχουν καθαρίσει κατάλληλα τους ισολογισμούς τους από τα «κόκκινα» δάνεια, τα οποία εξακολουθούν να επιβαρύνουν τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ιταλία, την Ελλάδα και άλλες χώρες της ΕΕ, αν και σταδιακά μειώνονται. Η Κομισιόν αναφέρει ότι μπορεί να τεθεί ένα όριο για το ανώτατο επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs). «Οι τράπεζες που δεν καλύπτουν το όριο αυτό θα υποχρεούνται από τις εποπτικές Αρχές να ετοιμάσουν στρατηγικές για τα NPL με σαφώς καθορισμένους ποσοτικούς στόχους», αναφέρει το έγγραφο. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων» δανείων, η Επιτροπή θα προτείνει επίσης έως την ‘Ανοιξη νομοθετικά μέτρα για τη διευκόλυνση της ανάκτησης προβληματικών δανείων από τις τράπεζες, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν «την άδεια στις τράπεζες να συμφωνούν με τις επιχειρήσεις – οφειλέτες μία γρήγορη εξωδικαστική κατάσχεση ενέχυρων». Θα προτείνει, επίσης, την περαιτέρω ανάπτυξη μίας δευτερογενούς αγοράς για κόκκινα δάνεια, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να πωλούν αυτά σε υψηλότερες τιμές.

Πηγή : link