October 2017

23
Oct

«Κλείδωσε» η εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ

«Κλείδωσε» η εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ.Ο δρόμος για την εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ τις πρώτες ημέρες του Νοέμβρη ανοίγει μετά την αξιολόγηση των ελληνικών στοιχείων για πληρωμές ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τον Απρίλιο έως το Σεπτέμβριο.

Το θέμα συζητήθηκε σήμερα στη συνάντηση ανάμεσα στους επικεφαλής των δανειστών και τους εκπροσώπους της κυβέρνησης, θα εξεταστεί την Πέμπτη στο EwG και στον ESM.

Αξιωματούχος του ΥΠΟΙΚ μετά το τέλος της συνάντησης σημείωσε ότι το θέμα «έχει τελειώσει, διαπιστώνεται ότι υπάρχει καθαρή μεταβολή των ληξιπρόθεσμων του Δημοσίου κατά 1,5 δισ. ευρώ στο διάστημα Απριλίου – Σεπτεμβρίου, ή 1,25 δισ. ευρώ στο διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου», με μεγάλη προσπάθεια όπως είπε πολλών φορέων, αναφέροντας συγκεκριμένα την ΑΑΔΕ, τον ΕΦΚΑ και τον ΕΟΠΥΥ.

Οσον αφορά την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών το 2017 η ίδια πηγή ανέφερε ότι οι δανειστές συμφωνούν πως φέτος το πλεόνασμα θα κλείσει πάνω από το στόχο. Η πρόβλεψή μας, είπε, αφορά σε πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 2,2% του ΑΕΠ, με την υπέρβαση να ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Το θέμα της διανομής κοινωνικού μερίσματος, πάντως, δεν συζητήθηκε σήμερα.

Για το 2018 έγινε «μια πρώτη συζήτηση σε καλό κλίμα» η οποία αναμένεται να συνεχιστεί την ερχόμενη Πέμπτη.

Οσον αφορά την εκταμίευση της επόμενης υποδόσης για ληξιπρόθεσμες οφειλές, η ίδια πηγή ανέφερε ότι αναμένεται να εκταμιευτεί στις αρχές Φεβρουαρίου και θα αποτελεί μέρος της δόσης που θα συνοδεύει την ολοκλήρωση της αξιολόγησης μαζί με την παροχή ρευστότητας για τη δημιουργία «μαξιλαριού».

Tην Πέμπτη κρίνεται από τον ESM η υποδόση των €0,8 δισ.

«Το Συμβούλιο των Διοικητών του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) θα εξετάσει στις 26 Οκτωβρίου την αξιολόγηση των θεσμών για την πρόοδο της Ελλάδας στο θέμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών», τονίζει σε ανακοίνωσή του το Ταμείο.

Όπως αναφέρεται, μια θετική αξιολόγηση θα ανοίξει το δρόμο στο Συμβούλιο να εξετάσει την εκταμίευση των υπόλοιπων 0,8 δισ. ευρώ, που προορίζονται για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ο ESM υπενθυμίζει στην ανακοίνωση ότι στις 7 Ιουλίου, το Συμβούλιο ενέκρινε την τρίτη δόση βοήθειας προς την Ελλάδα που ανέρχεται σε 8,5 δισ. ευρώ και την εκταμίευση 7,7 δισ. ευρώ.

Πηγή: link

23
Oct

Επενδύσεις: «Τρέχουν» όλοι να προφτάσουν τη Mifid II

Επενδύσεις: «Τρέχουν» όλοι να προφτάσουν τη Mifid II.Πολύ μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους και στην στρατηγική που θα ακολουθήσουν καλούνται να υιοθετήσουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα οι τράπεζες και το σύνολο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο επενδυτικό χώρο (πχ χρηματιστηριακές, ΑΕΠΕΥ, ΑΕΕΔ) καθώς από το 2018 ξεκινά η εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας Mifid II.

Σύμφωνα με τον κ. Νικόλαο Καραμούζη (ομιλία στα πλαίσια της ημερίδας «Mifid II-MIFIR: Αναγκαίες προσαρμογές στο νέο περιβάλλον»), πρόεδρο της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, οι αλλαγές που απαιτείται να γίνουν είναι θεμελιώδεις, ουσιαστικές και πολύπλοκες και αυτό πρέπει να γίνει σε μια περίοδο μεγάλου φόρτου εργασιών στις τράπεζες και μάλιστα σε μια δραστηριότητά (την επενδυτική) που δεν βρίσκεται στο υψηλό της σημείο.

«Οι τράπεζες βρίσκονται σε ένα ρυθμιστικό τσουνάμι» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμούζης, καθώς την ίδια ώρα καλούνται να προσαρμοστούν στα καυτά ζητήματα της αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και της υλοποίησης των κάθε λογής ελέγχων (πχ stress tests) από την ΕΚΤ.

Σύμφωνα πάντως με τον κ. Καραμούζη, η Mifid II δημιουργεί νέα κουλτούρα στην επενδυτική αγορά, καθώς «δεν θα πουλάμε προϊόντα που δεν κατανοούμε, δεν θα πουλάμε προϊόντα που δεν θα αγοράζαμε εμείς, δεν θα πουλάμε προϊόντα που ο πελάτης δεν κατανοεί».

Επίσης, η Mifid II είναι πιθανόν να οδηγήσει σε αλλαγή στρατηγικής πολλές εταιρείες του κλάδου, οδηγώντας την αγορά της διαχείρισης χαρτοφυλακίου σε μεγαλύτερη συγκέντρωση. «Κάποιοι πιθανόν θα επιλέξουν να περιορίσουν τη δραστηριότητά τους, ή να προσφέρουν υπηρεσίες μέσω τρίτων, καθώς το κόστος προσαρμογής δεν είναι μικρό» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμούζης.

Στα πλεονεκτήματα της Mifid II εστίασε ο κ. Χαράλαμπος Γκότσης, πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, εστιάζοντας:

α) Στις σταθερότερες-αποτελεσματικότερες δομές της αγοράς επενδυτικών προϊόντων
β) Στην προσαρμογή στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις
γ) Στη μεγαλύτερη διαφάνεια των συναλλαγών
δ) Στην ενίσχυση του ρόλου των Εποπτικών Αρχών
ε) Στην ισχυρότερη προστασία των επενδυτών.

Σύμφωνα με τον κ. Γκότση, η Mifid II είναι απότοκο της οικονομικής κρίσης και της εσφαλμένης εντύπωσης του παρελθόντος ότι η απορρύθμιση της αγοράς θα μπορούσε να αριστοποιήσει τα πράγματα.

Αντίθετα, χάθηκε από τους πελάτες η εμπιστοσύνη προς το σύστημα και μόνο αν το χρηματοοικονομικό σύστημα είναι σταθερό τότε μπορεί να συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη.

Ο κ. Γκότσης εστίασε και αυτός στο ιδιαίτερα διαφοροποιημένο περιβάλλον που θα δημιουργηθεί μέσα στο 2018, επισημαίνοντας πως «οι προκλήσεις είναι μεγάλες» και πως «το νέο πλαίσιο θα επηρεάσει τις εταιρείες του κλάδου».

Την ημερίδα χαιρέτισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι:

• Η ελληνική οικονομία έχει ήδη εισέλθει σε φάση ανάκαμψης που θα επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια.

• Δεν θα πρέπει μόνο να βγούμε από την κρίση, αλλά και αφήσουμε πίσω μας το μοντέλο και τις πρακτικές που μας οδήγησαν σε αυτή.

• Υπάρχει ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων και κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού προκειμένου να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και να ανασυγκροτηθεί η οικονομία.

• Βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά κινήσεων από την κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση της οικονομίας και σε συνδυασμό με την αγορά των εταιρικών ομολόγων και την ανάκαμψη του τραπεζικού συστήματος, θα πρέπει να μπορεί να χρηματοδοτηθεί επαρκώς κάθε αξιόπιστο επενδυτικό σχέδιο. «Δεν αρκεί να μιλάμε για την ανάπτυξη γενικώς, αλλά θα πρέπει να την καταστήσουμε βιώσιμη και δίκαιη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.

Πηγή:link

22
Oct

Γραμμή 4 του Μετρό(Καισαριανή,Νηαρ Ηστ): Η ακτινογραφία του έργου

Γραμμή 4 του Μετρό(Καισαριανή,Νηαρ Ηστ): Η ακτινογραφία του έργου.Σε πλήρη εξέλιξη είναι από το Καλοκαίρι η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη δημοπράτηση της νέας Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ενός γιγαντιαίου κατασκευαστικού project, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ), που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων κατασκευαστικών εταιριών σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ποιες περιοχές θα έχουν πρόσβαση στους νέους σταθμούς; Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος και πόσο θα διαρκέσει; Ποιοι είναι οι υποψήφιοι που «κονταροχτυπιούνται» για την αναδοχή του μεγαλύτερου έργου υποδομής στη χώρα για την επόμενη δεκαετία;

Το πρώτο τμήμα της υπόγειας Γραμμής 4 του Μετρό που θα κατασκευαστεί αρχικά, είναι το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, μήκους 13 χλμ.
Το τμήμα θα περιλαμβάνει 14 (ή 15) νέους, υπόγειους σταθμούς, τους Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Η Γραμμή 4 θα έχει δυο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με το σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3. Εκκρεμεί, πάντως, το ζήτημα της προσθήκης ενός ακόμη σταθμού, μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης.
Η προσθήκη του 15ου σταθμού, με την προσωρινή ονομασία «Πάρνηθος» έχει αποτελέσει αίτημα των κατοίκων της περιοχής, που κατήγγειλαν την μεγάλη απόσταση που υπήρχε μεταξύ των δυο σταθμών. Όλα δείχνουν, τελικά, πως ο 15ος σταθμός θα προστεθεί, αφού η Αττικό Μετρό βλέπει θετικά το αίτημα των κατοίκων, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ακόμη η τελική απόφαση.
Σε κάθε περίπτωση, η νέα γραμμή αναμένεται να εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους –  οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 220.000 πολίτες που θα χρησιμοποιούν τη νέα γραμμή καθημερινά, αφού θα καλύψει μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης.
Σε εξέλιξη η δημοπράτηση του έργου
Η διαδικασία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη δημοπράτησης της γραμμής ολοκληρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο, με τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας και του εξωτερικού να ρίχνονται στην μάχη σχηματίζοντας τέσσερις μεγάλες συμμαχίες.
Η πρώτη κοινοπραξία που διεκδικεί να αναλάβει το έργο είναι η Τέρνα, με το γαλλικό κολοσσό της Vinci και την γνωστή σε όλους μας Siemens. Ακολουθεί η J&P Άβαξ με τις Ghella Spa και Alstom, τρίτος μνηστήρας είναι ο Άκτωρας που συμμάχησε με τις ιταλικές εταιρείες  Ansaldo STS και Hitachi Rail Italy, ενώ την υποψηφιότητά του έχει θέσει και ο όμιλος Μυτιληναίου, από κοινού με την Αρχιρόδον και την ισπανική FMM.
Όπως γίνεται αντιληπτό, στο διαγωνισμό συμμετέχουν πολυμελείς κοινοπραξίες των κορυφαίων τεχνικών εταιρειών, εγχώριων και μη, που φαίνεται πως θα δώσουν μάχη μέχρι τελικής πτώσεως για να αναλάβουν το έργο, με τον, ομολογουμένως, τεράστιο, για τα ελληνικά και όχι μόνο δεδομένα, προϋπολογισμό.
Αξίζει να σημειωθεί πως, μαζί με τον ΦΠΑ, η Γραμμή 4 έχει προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Από το ΕΣΠΑ 2014-2020, έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση ύψους 450 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί με ευνοϊκό δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σε ποσοστό 75%.
Πάντως, το ποια σχήματα θα συνεχίσουν στην «κούρσα» της αναδοχής του έργου θα εξαρτηθεί από την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της δημοπράτησης, που υπολογίζεται για το τέλος του έτους.
Η κατάθεση των τεχνικών προσφορών θα γίνει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που αναμένεται να εκκινήσει στις αρχές του ’18, ενώ στο δεύτερο μισό του έτους θα ακολουθήσει και η κατάθεση των οικονομικών προσφορών, που θα οδηγήσει και στην ανάδειξη και του μεγάλου «νικητή».
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα χρονοδιαγράμματα, η φάση δημοπράτησης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2018 και θα περιλαμβάνει τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις, τις αρχαιολογικές εργασίες και την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής.
Οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και θα διαρκέσουν 8 χρόνια, μέχρι το τέλος του 2026.
Με σκοπό την συντόμευση του χρόνου διάνοιξης, θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή δυο «μετροπόντικες», ένας σε κάθε άκρο, ενώ αν κριθεί απαραίτητο θα χρησιμοποιηθεί και τρίτος.
Να σημειωθεί πως η νέα γραμμή δεν θα μοιάζει σε τίποτα με τις υπάρχουσες γραμμές της Αθήνας. Όπως έχει γίνει γνωστό από την Αττικό Μετρό, σε όλους τους σταθμούς -που θα έχουν μήκος 110 μέτρα- θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση και πλήρη στάση του συρμού.
Ακόμη, όλοι οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι και θα κινούνται χωρίς οδηγό, όπως ακριβώς θα συμβεί και στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Οι επεκτάσεις
Εν αναμονή των εξελίξεων στη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος Άλσος Βεικου-Γουδή, το ενδιαφέρον στρέφεται και στις επεκτάσεις που σχεδιάζει η Αττικό Μετρό.
Επόμενος σταθμός, λοιπόν, είναι η πλήρης ανάπτυξη της Γραμμής 4, προς την μία κατεύθυνση μέχρι το σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, και προς την άλλη, μέχρι το Μαρούσι και την Εθνική οδό.
Έτσι, όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις, η Γραμμή 4 θα σχηματίζει το γράμμα «U», θα αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα που θα διέρχεται από το κέντρο της Αθήνας.
Θα είναι μήκους 33,5 χλμ, θα περιλαμβάνει συνολικά 30 σταθμούς και θα καλύπτει ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του λεκανοπεδίου, με πλήθος συνδέσεων με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, αλλά και τις λεωφορειακές γραμμές.
Πηγή : link
19
Oct

Επαρκή θεωρεί τα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών η εποπτική Αρχή της ΕΚΤ

Επαρκή θεωρεί τα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών η εποπτική Αρχή της ΕΚΤ.Tην πλήρη υλοποίηση των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» των ελληνικών τραπεζών, όπως η λειτουργία της νέας πλατφόρμας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ζητεί η επικεφαλής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της ΕΚΤ (SSM) , Ντανιέλ Νουί, με απαντητική επιστολή της προς τον ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκο Χουντή.

Η ΕΚΤ θεωρεί επαρκή τα κεφάλαια των τεσσάρων σημαντικών ελληνικών τραπεζών, αναφέρει η Νουί. Σημειώνει, επίσης, ότι δεν κρίνεται σκόπιμη η διενέργεια νέου ελέγχου ποιότητας ενεργητικού των τραπεζών σε αυτή τη φάση και ότι οι συνεχιζόμενοι έλεγχοι επικεντρώνονται στην εξέταση προβληματικών στοιχείων ενεργητικού.

Η επιστολή της Νουί

«Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι μεταρρυθμίσεις οδηγούν σε επίσπευση της διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στην Ελλάδα, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή τους, για παράδειγμα όσον αφορά τη θέση σε λειτουργία της νέας πλατφόρμας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών» τονίζει η επικεφαλής του SSM, σε απάντηση επιστολής που έλαβε από τον Ν. Χουντή.

Η ίδια ξεκαθαρίζει ότι «ο συνολικός δείκτης κεφαλαίου κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1 – CET1) των τεσσάρων ελληνικών σημαντικών ιδρυμάτων διαμορφώθηκε σε 16,7% τον Μάρτιο του 2017, και η ΕΚΤ κρίνει ότι τα τρέχοντα επίπεδα κεφαλαίου των εν λόγω τραπεζών είναι επαρκή».

Αναλυτικά η επιστολή:

Αξιότιμο μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κύριε Χουντή,

Σας ευχαριστώ για την επιστολή σας σχετικά με τον ελληνικό τραπεζικό τομέα, την οποία μου διαβίβασε ο κ. Roberto Gualtieri, Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, μαζί με συνοδευτική επιστολή στις 13 Σεπτεμβρίου 2017. Στην επιστολή σας θέσατε ερωτήσεις σχετικά με την εποπτεία των ελληνικών τραπεζών.

Όσον αφορά την πρώτη ερώτησή σας, η ΕΚΤ παρακολουθεί τις κεφαλαιακές θέσεις των ελληνικών τραπεζών σε διαρκή βάση. Ο συνολικός δείκτης κεφαλαίου κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1 – CET1) των τεσσάρων ελληνικών σημαντικών ιδρυμάτων διαμορφώθηκε σε 16,7% τον Μάρτιο του 2017, και η ΕΚΤ κρίνει ότι τα τρέχοντα επίπεδα κεφαλαίου των εν λόγω τραπεζών είναι επαρκή.

Ταυτόχρονα, οι ελληνικές τράπεζες εξακολουθούν να βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντικές προκλήσεις, όπως μεταξύ άλλων η ανάγκη μείωσης του πολύ υψηλού επιπέδου των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 45% των συνολικών ανοιγμάτων τους. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο σε όλες τις χώρες της τραπεζικής ένωσης.

Όπως έχει επισημάνει επανειλημμένως η ΕΚΤ, έχει καίρια σημασία για την οικονομική ανάκαμψη και τη μελλοντική κεφαλαιακή τους επάρκεια τα τέσσερα ελληνικά σημαντικά ιδρύματα να σημειώσουν ταχεία πρόοδο προς τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, σύμφωνα με τους στόχους που γνωστοποίησαν στην ΕΚΤ το περασμένο έτος.

Η ΕΚΤ θα συνεχίσει να παρακολουθεί πολύ στενά τις προσπάθειές τους σε αυτόν τον τομέα. Επιπλέον, επιτόπιοι έλεγχοι με έμφαση στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στα ελληνικά σημαντικά ιδρύματα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ή θα ξεκινήσουν αργότερα εντός του έτους.

Το 2018 η ΕΚΤ θα διενεργήσει επίσης ασκήσεις προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων για τα τέσσερα ελληνικά σημαντικά ιδρύματα. Τα αποτελέσματα των ασκήσεων αυτών θα ενσωματωθούν κατά τον προσδιορισμό των κατευθύνσεων του Πυλώνα 2 για τις ελληνικές τράπεζες, σύμφωνα με την κοινή μεθοδολογία για τη διαδικασία εποπτικού ελέγχου και αξιολόγησης (Supervisory Review and Evaluation Process – SREP) που εφαρμόζεται σε όλα τα σημαντικά ιδρύματα εντός του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού.

Ο κύριος λόγος για τη διενέργεια αυτών των ασκήσεων είναι να επιτευχθεί μια επικαιροποιημένη αξιολόγηση της ανθεκτικότητας των τραπεζών, στο πλαίσιο βασικού και δυσμενούς σεναρίου.

Σκοπεύουμε να κοινοποιήσουμε το αποτέλεσμα της άσκησης πριν από την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) για την Ελλάδα, ούτως ώστε να μπορούν να ληφθούν εγκαίρως τυχόν μέτρα που θα κριθούν αναγκαία.

Θα ήθελα επίσης να σας υπενθυμίσω ότι τα τέσσερα ελληνικά σημαντικά ιδρύματα υποβλήθηκαν σε έλεγχο της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού (asset quality review – AQR) το 2014 και το 2015. Η Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ δεν κρίνει σκόπιμη τη διενέργεια άλλου τέτοιου ελέγχου για τις ελληνικές τράπεζες σε αυτήν τη φάση και οι συνεχιζόμενοι έλεγχοι επικεντρώνονται στην εξέταση προβληματικών στοιχείων ενεργητικού.

Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτησή σας, σημαντικά μέτρα έχουν ληφθεί στη διάρκεια του τρίτου προγράμματος του ΕΜΣ για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών παραγόντων που εμποδίζουν τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, όπως το άνοιγμα της αγοράς γιαπωλήσεις δανείων και η θέσπιση νέων πλαισίων για τον μηχανισμό εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι αυτές οι μεταρρυθμίσεις οδηγούν σε επίσπευση της διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στην Ελλάδα, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή τους, για παράδειγμα όσον αφορά τη θέση σε λειτουργία της νέας πλατφόρμας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Θα χρειαστεί να καταβληθούν πρόσθετες προσπάθειες προκειμένου να ενισχυθεί η ικανότητα του ελληνικού δικαστικού συστήματος και των πλαισίων για την αφερεγγυότητα, όπως τονίζεται στο έγγραφο σχετικά με τον απολογισμό εθνικών εποπτικών πρακτικών και νομικών πλαισίων όσον αφορά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (Stocktake of national supervisory practices and legal frameworks related to NPLs), τον οποίο διενέργησε η Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ και προβλέπεται στο πρόγραμμα του ΕΜΣ.

Όσον αφορά την τρίτη ερώτησή σας, η Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ δεν συμμετέχει σε διαπραγματεύσεις προγραμμάτων μεταξύ των θεσμών και των ελληνικών αρχών. Το νομικό πλαίσιο για την προστασία των κατοικιών των δανειοληπτών είχε ήδη συμφωνηθεί και εγκριθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο στο πλαίσιο προηγούμενων αξιολογήσεων του προγράμματος.

Ειδικότερα, οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν, στο μνημόνιο συνεννόησης του Αυγούστου 2015, να υλοποιήσουν «τροποποιήσεις του νόμου περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών, ώστε να θεσπιστεί ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα αναστολής της εκτέλεσης σύμφωνα με τη διεθνή πείρα· θέσπιση αυστηρότερης διαδικασίας ελέγχου ώστε να αποτρέπονται οι οφειλέτες που αθετούν τις υποχρεώσεις τους για στρατηγικούς λόγους από την κήρυξη πτώχευσης, συμπερίληψη των απαιτήσεων των δημόσιων πιστωτών στο πεδίο εφαρμογής του νόμου που παρέχει στους οφειλέτες δυνατότητα για νέο ξεκίνημα, αυστηροποίηση των κριτηρίων επιλεξιμότητας για προστασία της κύριας κατοικίας και θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση των εκκρεμών υποθέσεων».

Με εκτίμηση,

Danièle Nouy

Πηγή:link

16
Oct

Σπίρτζης: Πρόστιμα με οικονομικά κριτήρια στο νέο ΚΟΚ

Σπίρτζης: Πρόστιμα με οικονομικά κριτήρια στο νέο ΚΟΚ.Πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Όπως είπε, το νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, θα προβλέπει την επιβολή ενός προστίμου βάσης, το οποίο θα αυξάνεται στη συνέχεια με βάση τα οικονομικά στοιχεία του παραβάτη που θα αντλούνται μέσω του συστήματος ΤΑΧΙS, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών. «Θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική τού έχω χρήματα πληρώνω και παρανομώ» εξήγησε ο κ. Σπίρτζης.

Ανακοίνωσε, επίσης, ότι στον νέο ΚΟΚ θα υπάρχουν παραβάσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς που θα αντιμετωπίζονται μόνο με διοικητικές κυρώσεις, όπως είναι η αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας και του διπλώματος. Μεταξύ των παραβάσεων αυτών προσδιόρισε την ομιλία  των οδηγών στο κινητό τηλέφωνο, τη ρίψη του τσιγάρου από το παράθυρο του αυτοκινήτου, αλλά και τη στάθμευση οχήματος σε διάβαση αναπήρων.

Μετά τις δύο αφαιρέσεις της άδειας και του διπλώματος, που θα διαρκεί έναν με δύο μήνες, ο οδηγός θα πρέπει να ξαναδίνει εξετάσεις. Όπως ανέφερε, θα υπάρχει κατηγοριοποίηση των προστίμων σε μικρής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας.

Ανακοίνωσε, επίσης, ότι με τον νέο ΚΟΚ θα αυξηθούν τα όρια ταχύτητας, ενώ θα καθιερωθούν ρυθμίσεις ΚΟΚ και σήματα για τα ποδήλατα. Ακόμα, θα προβλέπονται ηλεκτρονικά συστήματα για την έκδοση πινακίδων και διπλωμάτων, για να «σπάσουν» τα κυκλώματα που λειτουργούν σε αυτόν τον τομέα με τα φορτηγά κ.α.

Αναφερόμενος στη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο, για το θέμα των ταξί και των ηλεκτρονικών πλατφορμών, διερωτήθηκε αν η έδρα της Beat και των άλλων πλατφορμών βρίσκονται στην Ελλάδα. Κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη και τα στελέχη της ΝΔ που έσπευσαν να τις υποστηρίξουν, όπως είπε,  να δώσουν σχετικά στοιχεία. «Εγώ» τόνισε ο κ. Σπίρτζης «από τον αναπληρωτή εκπρόσωπο Τύπου της ΝΔ κ. Κυρανάκη, που συναντήθηκε μαζί τους, έμαθα ποιοι εκπροσωπούν την UBER στην Ελλάδα. Αυτή η εταιρεία, καταστρατηγεί το επάγγελμα του ταξί».

Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι η πολιτεία  δεν θέλει να καταργήσει τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Θέλει, όμως, να βάλει τάξη, ώστε να μην υπάρχουν γκρίζες ζώνες.

Αν δεν είναι η έδρα τους στην Ελλάδα, δεν μπορεί το ελληνικό κράτος, ούτε να τους ελέγχει ούτε να τους φορολογήσει επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και διερωτήθηκε αν αυτές οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκδίδουν αποδείξεις για τις υπηρεσίες τους.

Πηγή:link

13
Oct

Ten Piraeus executives resign following discounted loan sale

Ten Piraeus executives resign following discounted loan sale.
Ten senior executives at Piraeus Bank, the biggest Greek lender, have resigned following alleged irregularities in the sale of a €1.2bn loan package at a deep discount to Libra Group, a family-owned conglomerate based in New York.

Libra paid €300m for the loan package in 2014 after borrowing €200m from Piraeus to finance the transaction, according to three people with knowledge of the deal. The 10 executives resigned separately between July and September.

The loan package acquired by Libra included non-performing Greek shipping loans with a book value of €1.1bn, renewable energy loans amounting to €80m and, €30m of personal loans held by the 10 Piraeus executives.

Some loans were allegedly transferred by Piraeus Bank to offshore companies in Cyprus and the British Virgin Islands in violation of capital controls imposed in mid-2015 during a bank run prompted by fears that Greece was about to crash out of the euro, the same people said.

Some of the non-performing shipping loans, which belonged to Marfin, a struggling Piraeus financial subsidiary, were later sold at a 50 per cent discount to the original borrowers, they said. An Athens anti-corruption prosecutor is examining an auditors’ report on the deal carried out by the Greek central bank.

The prosecutor is scrutinising whether any fraud and money-laundering have been committed, a judicial official said, adding that potential offences being probed include “conspiracy to defraud the bank, conspiracy to defraud the Greek state [a big shareholder] and money laundering through the violation of capital controls and use of offshore companies”.

The bank made no official announcement of the resignations. The 10 executives denied wrongdoing and received a normal compensation package from the bank upon leaving, according to a person with knowledge of the process.

Christos Megalou, Piraeus chief executive, who was appointed earlier this year with a brief to restructure the bank and improve governance, said the loan package had been fully provisioned in the bank’s 2016 accounts.

“The recent findings in the Bank of Greece audit while embarrassing, do not commercially impact the bank. The past breaches of the regulatory framework are ringfenced, have been provisioned for and have been adequately reflected in the bank’s financial statements,” Mr Megalou said.

A spokesman for Libra denied wrongdoing. Libra, which is controlled by the Logothetis family, is a leading shareholder in Piraeus. Its other interests include shipping, hotels and renewable energy.

The Libra spokesman said: “We have an excellent relationship with Piraeus Bank and are working in close collaboration with the current management team, in whom we have great faith.

As part of our major investment in Greece, we have substantial and performing borrowings with the bank.”

 

Source:link

12
Oct

Φρένο στην παραοικονομία με την «αντιστροφή ΦΠΑ» σε κινητά και tablets

Φρένο στην παραοικονομία με την «αντιστροφή ΦΠΑ» σε κινητά και tablets.Προχωρεί η εφαρμογή του μέτρου της απόδοσης του ΦΠΑ από τον τελικό καταναλωτή σε ορισμένα ηλεκτρονικά αγαθά. Πρόκειται για προϊόντα φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών (tablets, laptops ) και κινητά τηλέφωνα. Επίσης, η ρύθμιση περιέλαβε τις κονσόλες ηλεκτρονικών παιγνίων.

Στόχος

Στόχος της ρύθμισης που πέρασε τον περασμένο Αύγουστο (v. 4484/2017) είναι η εξάλειψη της λεγόμενης «απάτης του αφανούς ή εξαφανισμένου εμπόρου (missing trader fraud)». O τελευταίος, αφού διαθέσει στην αγορά μια μεγάλη παρτίδα αγαθών, εξαφανίζεται μη αποδίδοντας τον ΦΠΑ που έχει εισπράξει. Η απάτη αυτού του είδους παρατηρείται σε είδη που έχουν μικρό όγκο, μεγάλη αξία και διακινούνται πολύ εύκολα.

Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό, αλλά κοινοτικό. Ελαβε ωστόσο διαστάσεις, κυρίως μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων που, με τις πλατφόρμες σύγκρισης χρεώσεων, ελκύουν μεγάλο αριθμό αγοραστών απ’ όλη την Ελλάδα, χάρις στις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές. Οι περισσότερες από αυτές τις «χαμένες» επιχειρήσεις ανήκουν σε υπερήλικες ή αλλοδαπούς.

Τον περασμένο Απρίλιο το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ. είχε μια μεγάλη επιτυχία όταν, έπειτα από τέσσερα χρόνια ερευνών, εξάρθρωσε ένα τέτοιο κύκλωμα. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, το διεθνές κύκλωμα είχε διακινήσει αγαθά αξίας δεκάδων εκατ. ευρώ και η ζημία του Δημοσίου ανερχόταν σε 7,0 εκατ. ευρώ από βεβαιωμένες και εκκρεμείς φορολογικές οφειλές, 5,9 εκατ. ευρώ από απόκρυψη εσόδων και 11,3 από ανακριβείς δηλώσεις εισροών για τον ΦΠΑ.

Αλλά δεν είναι μόνον η ζημία του ελληνικού Δημοσίου από τις «χαμένες» επιχειρήσεις. Ζημία υφίστανται και όλοι οι νόμιμοι επιχειρηματίες, οι οποίοι φυσικά δεν μπορούν να ανταγωνιστούν όλους εκείνους που πωλούν με μεγάλες εκπτώσεις, καθώς γνωρίζουν εξαρχής ότι δεν θα καταβάλουν τον ΦΠΑ. Μεταξύ αυτών, οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών (Πλαίσιο, Κωτσόβολος, Γερμανός), αλλά και τα μεγάλα δίκτυα (Cosmote, Vofadone κ.λπ.). Μιλώντας πρόσφατα στους δημοσιογράφους, ο επικεφαλής της αλυσίδας Κωτσόβολος, Ανδρέας Αθανασόπουλος, ανέφερε ότι αν και το μέτρο της «αντιστροφής του ΦΠΑ» έχει αργήσει, τελικά έρχεται. Ο ίδιος εκτίμησε ότι μέχρι το τέλος του μήνα το μέτρο θα εφαρμοστεί και ότι θα περιορίσει σημαντικά την παραοικονομία που έχει δημιουργηθεί γύρω από τη μη απόδοση ΦΠΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά την έκδοση της σχετικής απόφασης (ΠΟΛ), δεν έχει διευθετηθεί οριστικά η εφαρμογή του μέτρου. «Λόγω της πολυπλοκότητας των ρυθμίσεων, θα πρέπει να υπάρξουν διαδικασίες για την επιβεβαίωση της έκπτωσης ΦΠΑ κατά τις συναλλαγές», αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή.

Η ίδια σημειώνει ότι πιο πρόσφορο είναι η δημιουργία ηλεκτρονικών διαδικασιών (για να μην επιβαρυνθούν οι διαδικασίες πώλησης) ελέγχου αν ο αγοραστής (επιχείρηση ή ελεύθερος επαγγελματίας) είναι επιλέξιμος για την έκπτωση του ΦΠΑ και έχει την εξουσιοδότηση να προβεί στη συγκεκριμένη αγορά.

Η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική στην Ε.Ε. που έχει υιοθετήσει το συγκεκριμένο μοντέλο επιβάρυνσης ΦΠΑ. Αρκετές χώρες το έχουν εφαρμόσει, άλλες στα κινητά τηλέφωνα, άλλες και σε επιπλέον αγαθά. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη φοροδιαφυγή ΦΠΑ, η οποία καταγράφει απώλεια στο 24% όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 14%.

Πηγή : link

12
Oct

Διευκρινίσεις από το ΔΝΤ: Δεν ζητάμε νέα μέτρα από την Ελλάδα

Διευκρινίσεις από το ΔΝΤ: Δεν ζητάμε νέα μέτρα από την Ελλάδα.” Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ είναι αυτός που έχει συμφωνήσει το Ταμείο με την Ελλάδα για το 2018. Αν πιαστεί αυτός, δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό”,ανέφεραν πηγές του ταμείου όταν ερωτήθηκαν στο περιθώριο της Ετήσιας Συνόδου του ΔΝΤ για τις εκτιμήσεις του οργανισμού για τα ελληνικά δημοσιονομικά μεγέθη και για το εάν ζητούνται νέα μέτρα.

Στο θέμα αναμένεται να αναφερθεί και στη συνέντευξη Τύπου που θα δώσει την Παρασκευή ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τομέα Πόουλ Τόμσεν.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ -ΜΠΕ με αναφορά ως πηγή στο Mignatiou.com , το Ταμείο θύμισε στους Έλληνες δημοσιογράφους μία παράγραφο που περιλαμβάνεται στην έκθεσή του περασμένου Ιουλίου σύμφωνα με την οποία το θέμα αυτό ξεκαθαρίστηκε το καλοκαίρι και υπήρχε συμφωνία και των ελληνικών αρχών.

Στην περίπτωση κατά την οποία η Ελλάδα εκπληρώσει πλήρως τις πολιτικές δεσμεύσεις της (εννοεί τις μεταρρυθμίσεις) και επιτύχει το δημοσιονομικό στόχο του Ταμείου (πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ), και την ίδια στιγμή αποτύχει στους στόχους του προγράμματος του ESM (που προβλέπει πλεόνασμα 3,5%), τότε οι Ευρωπαίοι έχουν συμφωνήσει ότι η πρόσβαση της Ελλάδος στις δόσεις του ESM θα συνεχιστεί και ότι οι στόχοι του προγράμματος του ESM θα επανεξεταστούν.

Πηγή: link

12
Oct

”Φταίει” η ΕΚΤ που δεν επιστρέφονται τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα;

”Φταίει” η ΕΚΤ που δεν επιστρέφονται τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα;Από χθες έχει ξεκινήσει ένα blame game για το ποιος φταίει που δεν έχουν επιστραφεί τα 7.8δις € κέρδη της ΕΚΤ στην Ελλάδα από το πρόγραμμα αγοράς ελληνικών ομολόγων.Πόσο δίκαιο είναι κάτι τέτοιο κτλ.

Όσον αφορά τα κέρδη από το πρόγραμμα SMP/ANFA ισχύουν τα εξής:
Η ΕΚΤ διανέμει ενα μέρος των κερδών της στις εθνικές κεντρικές τράπεζες των ευρωπαϊκών χωρών.Καθε μεταφορά των κερδών αυτών δεν αφορά την ΕΚΤ αλλά είναι ζήτημα των κυβερνήσεων των χωρών μελών.Είναι δηλαδή καθαρά πολτικό ζήτημα και όχι της ΕΚΤ.

Το Νοέμβριο του 2012 αποφασίστηκε τα κέρδη από SMP και ANFAS να περαστούν στην Ελλάδα σε ξεχωριστό λογαριασμό.Η Ελλάδα έλαβε 2δις από τα κέρδη απο το SMP το 2013.Μαζι με το μερίδιο της από την ΕΚΤ και τα ANFAs πήρε : 0.3δις το 2012, 2.7δις το 2013, 0.6δις το 2014, 0.3δις το 2015 , 0,4δις το 2016.

Αλλα μετά το 2014 δεν υπήρχε κάποια ολοκληρωμένη αξιολόγηση και καθώς το πρόγραμμα έληξε η Ελλάδα έχασε τις μεταφορές των κερδών από το πρόγραμμα SMP.

Το Μάιο του 2016 ο ESM ανακοίνωσε τα νέα μέτρα για το χρέος με το νέο πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει τη χρησιμοποιηση των κερδών του SMP από το 2014 και του ANFA και τη μεταφορά τους στον προυπολογισμο του 2017, σε συνάρτηση με ενα DSA της ΕΚΤ.

Ο ESM είπε ότι τα κέρδη από το 2014 από το SMP είναι περίπου 1.8δις ενώ τα κέρδη των εθνικών τραπεζών εκτός της τράπεζας της Ελλάδος θα είναι περίπου 3.5δις το διάστημα 2017-26.

Εν κατακλείδι η Ελλάδα μπορεί να λάβει 7.7δις από το SMP και ANFA μέχρι το 2018 αν εκπληρωθουν όλες οι συνθήκες.

Από το να συζητάμε λοιπόν ποιος φταίει, κάτι που δηλαδή δεν ισχύει σύμφωνα με τα παραπάνω, καλό θα είναι να πετύχουμε τους στόχους μας για να πάρουμε και τα 7,7δις€.

Αναβαλόγλου Γιώργος

Ασφαλιστικός & Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος

Υπεύθυνος Τμήματος Παραγώγων Guardian Trust S.A

10
Oct

ΔΝΤ: Στο 1,8% η ανάπτυξη το 2017 και στο 2,6% το 2018

ΔΝΤ: Στο 1,8% η ανάπτυξη το 2017 και στο 2,6% το 2018.Στο 1,8% προσδιορίζει τον πήχη της ανάπτυξης για φέτος το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Στην έκθεση που δόθηκε πριν από λίγο στη δημοσιότητα εν όψει της Ετήσιας Συνόδου, το ΔΝΤ διατυπώνει την εκτίμηση ότι για το 2018, η ανάπτυξη θα φτάσει στο 2,6%. Για φέτος, ο πληθωρισμός αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,2% και για του χρόνου στο 1,3% ενώ η ανεργία είναι το μοναδικό μέγεθος για το οποίο η πρόβλεψη είναι χειρότερη σε σχέση με αυτή της ελληνικής κυβέρνησης.

Έτσι, για φέτος, η ανεργία αναμένεται να διαμορφωθεί στο 22,3% παρά το γεγονός ότι για το τελευταίο τρίμηνο του έτους προβλέπεται ανάπτυξη της τάξεως του 3,7% ενώ για το 2018 η ανεργία εκτιμάται ότι θα περιορίστει στο 20,7% όταν η ελληνική κυβέρνηση κατεβάζει τον πήχη κάτω από το 20%.

Για το 2022, τελευταίο έτος κατά το οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να εμφανίσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του  ΑΕΠ, η ανάπτυξη προβλέπεται μόλις στο 1% του ΑΕΠ.

Πηγή:link