September 2017

30
Sep

Ντάισελμπλουμ: Κρατήστε τις εκλογές για το 2019

Ντάισελμπλουμ: Κρατήστε τις εκλογές για το 2019.«Κρατήστε τις εκλογές για το 2019» τιτλοφορείται η συνέντευξη του επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ στην «Καθημερινή της Κυριακής». Ο επικεφαλής του Γιουρογκρούπ τονίζει πως «πρέπει να τελειώσουμε μαζί το πρόγραμμα, να φροντίσουμε την έξοδο από αυτό και να έχουμε έως τότε μια συμφωνία για το χρέος».

Επισημαίνει πως το κλειδή είναι η πολιτική σταθερότητα και σημειώνει πως «κοινός μας στόχος είναι η ελληνική οικονομία να σταθεί και πάλι στα πόδια της, τα δημοσιονομικά της χώρας να σταθεροποιηθούν,η εμπιστοσύνης να συνεχίσει να βελτιώνεται και η πρόσβαση στις αγορές να γίνει απρόσκοπτη» σημειώνει και διαμηνύει πως αυτά πρέπει να γίνουν από τώρα μέχρι και τον ερχόμενο Αύγουστο. «Εάν επιτύχουμε αυτά, είμαι αισιόδοξος για την ελληνική οικονομία» υπογραμμίζει.

Επίσης, ο Γερούν Ντάισελμπλουμ εκτιμά ότι η στάση της Γερμανίας μετά την αποχώρηση του Β. Σόιμπλε από το υπουργείο Οικονομικών δεν πρόκειται να αλλάξει.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

29
Sep

Αμερικανικός τυφώνας σάρωσε τις μετοχές των ελληνικών τραπεζών

Το φαινόμενο της πεταλούδας είναι μια ποιητική μεταφορά, στη θεωρία του χάους για το φαινόμενο της ευαίσθητης εξάρτησης ενός συστήματος από τις αρχικές συνθήκες. Σύμφωνα με μια από τις διατυπώσεις, λέγεται ότι “αν μια πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Αμαζόνιο, μπορεί να φέρει βροχή στην Κίνα”. Έτσι λοιπόν θα μπορούσε να πει κάποιος ότι από τους πρόσφατους τυφώνες στην Αμερική που είχανε ένα καταστροφικό αποτέλεσμα στο πέρασμα τους ενεργοποιήθηκαν πωλήσεις από αμερικανικά funds στις μετοχές των ελληνικών τραπεζών ισοπεδώνοντας τες στην κυριολεξία.

Τι έχει συμβεί όμως πραγματικά;Από τον Ιούλιο που μας πέρασε το ΔΝΤ ξεκίνησε μία κουβέντα στην οποία ζητούσε από τις ελληνικές τράπεζες να γίνουν νέα stress test και μάλιστα με έλεγχο των ποιοτικών τους στοιχείων (ΑQR). Η συζήτηση αυτή άρχισε να κορυφώνεται και να γίνεται πιο έντονη λίγο πριν τη γερμανικές εκλογές με αποτέλεσμα να ακούγονται διάφορα ποσά που χρειάζονται οι ελληνικές τράπεζες για μία νέα ανακεφαλαιοποίηση τους που κυμαίνεται  από τα 5 έως και τα 10 δις ευρώ.

 

Η αγορά και κυρίως αμερικανικά funds στο άκουσμα αυτό προχώρησαν σε ρευστοποιήσεις των τραπεζικών μετοχών με αποτέλεσμα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα οι τιμές τους να γκρεμιστούν.Η συνέχεια λίγο πολύ γνωστή, ενδεικτικά η μετοχή της τράπεζας Πειραιώς από τα 5 ευρώ που ήταν τον Αύγουστο έφτασε στο χαμηλό των 2,08 ευρώ.

 

Σημαντικό ρόλο βέβαια έπαιξε και ότι το αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών δεν ήταν ευνοϊκό προς την χώρα μας και αυτό διότι η παράταξη του κυρίου Σουλτς θα παραμείνει στην αντιπολίτευση, κάνοντας έτσι πολύ πιο χρονοβόρα τη διαδικασία σχηματισμού κυβέρνησης στη Γερμανία σε μία χρονική στιγμή που η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου καθώς πρέπει να ολοκληρώσει την τρίτη αξιολόγηση και να διευθετηθεί το θέμα του χρέους.

 

Παρόλα αυτά το να συζητάει κανείς δημόσια για τις ελληνικές τράπεζες για το πόσα λεφτά μπορεί να χρειαστούν σε νέα κεφάλαια και να γίνονται διάφορες εικασίες μόνο κακό μπορεί να προκαλέσει στη εικόνα της χώρας, πόσο μάλιστα μετά από μία τεράστια προσπάθεια και τη στιγμή που έχει αρχίσει και φέρνει καλά αποτελέσματα σε όλους τους οικονομικούς δείκτες παιρνόντας σε ανάπτυξη μετά από τόσα πολλά χρόνια.

 

Τέτοια σοβαρά ζητήματα δεν συζητιούνται δημόσια, απλά βλέπουμε για μία ακόμη φορά το ΔΝΤ  και την Ευρώπη να βρίσκονται σε μία κόντρα για ένα άλλο θέμα αυτό των τραπεζών.Στην προηγούμενη αξιολόγηση η διαφωνία ήταν στο ζήτημα του χρέους και όπως τότε έτσι και τώρα χαμένη βγαίνει η χώρα μας που βρίσκεται στη μέση και προσπαθεί να δει ποια είναι η ιδανική λύση.Κάποια στιγμή όμως αυτό πρέπει να τελειώσει αλλιώς θα βρισκόμαστε σε ένα φαύλο κύκλο.

 

Άλλοι πάλι λένε ότι το πρόβλημα δεν είναι στο αν θα χρειαστούν οι τράπεζες νέα κεφάλαια αλλά στο πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν στο θέμα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων.Έτσι μέσω των πωλήσεων των μετοχών των ελληνικών τραπεζών στο χρηματιστήριο τα funds πιέζουν ακόμη περισσότερο στην ταχύτερη ολοκλήρωση του συγκεκριμένου πολύ σοβαρού ζητήματος.

Όμως εδώ θα πρέπει να σταθούμε λίγο και να πούμε ότι από τη μία υπάρχει το ζήτημα της ταχύτητας του χρόνου που κινούνται οι τράπεζες για το θέμα των κόκκινων δανείων αλλά από την άλλη δεν μπορούμε και να τα ισοπεδώνουμε όλα, δηλαδή δεν μπορούν να γίνονται δεκτές όλες οι απαιτήσεις των funds που ζητούν να αγοράσουν τα κόκκινα δάνεια. Υπάρχουν και κάποια όρια που πρέπει να τηρηθούν.

 

Όσον αφορά το χρηματιστήριο και αν εξαιρέσουμε τις μετοχές των τραπεζών που συνεχίζουν να έχουν έντονη μεταβλητότητα οι υπόλοιπες μετοχές θα έλεγε κανείς ότι κινούνται κάπως διαφορετικά, η κάθε μία για το δικό της λόγο.Μένει να δούμε πότε θα ολοκληρωθούν οι πωλήσεις των αμερικανικών funds τα οποία  έχουν επιλέξει να αποχωρήσουν αυτή τη στιγμή από τις μετοχές των ελληνικών τραπεζών, μία απόφαση που θα έλεγε κανείς ότι την έχουν πάρει λίγο νωρίς μιας και τα stress tests θα γίνουν στους επόμενους οχτώ μήνες και τα οποία ακόμη δεν ξέρουμε τι αποτελέσματα θα έχουν, αν οι τράπεζες χρειάζονται κεφάλαια, πόσα κεφάλαια χρειάζονται και πώς αυτά θα καλυφθούν.

 

Υπομονή λοιπόν και ας ελπίσουμε πολύ σύντομα να ξεκαθαρίσει το τοπίο στο χώρο των ελληνικών τραπεζών ιδιαίτερα στο θέμα των stress test.

 

Αναβαλόγλου Γιώργος

Ασφαλιστικός & Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος

Υπέυθυνος Τμήματος Παραγώγων Guardian Trust S.A

29
Sep

Πειραιώς: Εκδίδει καλυμμένο ομόλογο 500 εκατ. ευρώ

Πειραιώς: Εκδίδει καλυμμένο ομόλογο 500 εκατ. ευρώ.Επενδύσεις €700 εκατ. από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα θα χρηματοδοτηθούν από την Τράπεζας Πειραιώς μετά τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (ΕΤαΕ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) για έκδοση καλυμμένου ομολόγου που υπογράφηκε σήμερα στην Αθήνα, στα κεντρικά γραφεία του Ομίλου της Πειραιώς, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.

Η συμφωνία αφορά στην πρώτη έκδοση καλυμμένου ομολόγου από την Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +2,13%. Πρόκειται για την πρώτη φορά από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, που διεθνείς χρηματοοικονομικοί οργανισμοί επενδύουν σε καλυμμένα ομόλογα Ελληνικών τραπεζών. Συγκεκριμένα, η Πειραιώς θα εκδώσει ένα νέο 5ετές καλυμμένο ομόλογο ύψους €500 εκατ. τον Οκτώβριο του 2017, το οποίο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Καλυμμένων Ομολόγων της Τράπεζας, ύψους €10 δισ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς κ. Χρήστος Μεγάλου δήλωσε: «ΗΤράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +2,13%, η μεγαλύτερη Τράπεζα στην Ελλάδα, έχει δεσμευθεί στρατηγικά να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην επανεκκίνηση και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, υποστηρίζοντας έμπρακτα και ολοκληρωμένα την ελληνική ιδιωτική επιχειρηματικότητα. Ως ο μεγαλύτερος χρηματοδότης του επιχειρηματικού τομέα, η Τράπεζα εστιάζει ιδιαίτερα στη μικρή και μεσαία επιχείρηση, η οποία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Η Πειραιώς διαθέτει τις ικανότητες και τα μέσα προκειμένου να αξιοποιεί προς όφελος των πελατών της όλα τα σύγχρονα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και δυνατότητες, έτσι ώστε να συνδράμει την επιχειρηματική δραστηριότητα να ξεπεράσει τις συνέπειες της ύφεσης, να αναπτυχθεί και να αποτελέσει και πάλι κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη και την απασχόληση. Η Πειραιώς, επεκτείνοντας την υφιστάμενη συνεργασία της με τους διεθνείς οργανισμούς, ΕΙΒ, EIF, EBRD, προχώρησε σήμερα στην υπογραφή δύο συμβάσεων, συνολικού ποσού €500 εκατ. μέσω των οποίων θα χρηματοδοτήσει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας».

Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο Δρ. Werner Hoyer, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ανέφερε: «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη στήριξη που έχει παράσχει διαχρονικά η ΕΤΕπ σε μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Αυτή η συναλλαγή-ρεκόρ είναι έμπρακτη απόδειξη της αυξημένης στήριξης προς τις ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους. Με τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, τη μεταποίηση και τις υπηρεσίες θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν. Αυτή η νέα πρωτοβουλία για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έρχεται σε συνέχεια του προγράμματος ύψους €1 δισ., που ανακοινώθηκε το περασμένο έτος σε συνεργασία με την Πειραιώς και άλλες μεγάλες ελληνικές τράπεζες».

Ο Nick Tesseyman, Managing Director, Financial Institutions της EBRD, ανέφερε: «Καλωσορίζουμε τη σημερινή συμφωνία, η οποία αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την ανάκαμψη του ελληνικού τραπεζικού τομέα. Η επιτυχής έκδοση θα επιτρέψει στην Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +2,13% να διαφοροποιήσει τις πηγές χρηματοδότησης και να ενισχύσει τη δανειοδοτική της ικανότητα. Αποδεικνύει, επίσης, την ενίσχυση της εμπιστοσύνης από θεσμικούς επενδυτές, όπως η EBRD και εκπέμπει ισχυρό σήμα και σε άλλους συμμετέχοντες στις αγορές. Η αναγέννηση της αγοράς των καλυμμένων ομολόγων θα είναι επωφελής για τον χρηματοοικονομικό τομέα και την πραγματική οικονομία στην Ελλάδα».

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα χρηματοδοτήσει με €350 εκατ. στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Επενδυτικού Σχεδίου, ενώ το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο θα παράσχει επιπλέον €50 εκατ. προσφέροντας μακροχρόνια χρηματοδότηση στους πελάτες της Τράπεζας Πειραιώς.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Πιερ Μοσκοβισί, αρμόδιος για τις Οικονομικές και Νομισματικές Υποθέσεις, τη Φορολογία και τα Τελωνεία, δήλωσε: «Η σημερινή συμφωνία με την Πειραιώς υπό την αιγίδα του Σχεδίου Γιούνκερ σημαίνει πως €700 εκατ. νέας χρηματοδότησης είναι πλέον διαθέσιμα για τις ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό θα δώσει τεράστια ώθηση στην οικονομία και αποδεικνύει την σταθερή δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την στήριξη της ανάπτυξης και της οικονομικής προόδου στην Ελλάδα».

Το καλυμμένο ομόλογο θα διατεθεί πρωταρχικά σε διεθνείς οργανισμούς και συγκεκριμένα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο (ΕΤαΕ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Η Credit Suisse ενεργεί ως Διαχειριστής της συναλλαγής.

Η νέα έκδοση αποτελεί ένα καινοτόμο χρηματοδοτικό εργαλείο, με το οποίο διεθνείς οργανισμοί επενδύουν για πρώτη φορά σε καλυμμένα ομόλογα ελληνικών τραπεζών. Η χρηματοδότηση που θα αντληθεί από την Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +2,13% θα διοχετευθεί σε ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Το σημαντικό μέγεθος της ρευστότητας, η μακρά διάρκεια και το ανταγωνιστικό συνολικό κόστος χρηματοδότησης που επιτυγχάνεται, υπογραμμίζουν περαιτέρω τη σημασία αυτής της συναλλαγής.

Πηγή:link

29
Sep

Υπ. Μεταφορών: Θα μπει τάξη οριστικά στον χώρο των εταιρειών μίσθωσης ταξί

Υπ. Μεταφορών: Θα μπει τάξη οριστικά στον χώρο των εταιρειών μίσθωσης ταξί.Την αποφασιστικότητα του να μπει τάξη οριστικά στον χώρο των εταιρειών διαμεσολάβησης στη μίσθωση ταξί τονίζει τον Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαψεύδοντας παράλληλα ότι υπάρχει ήδη έτοιμο σχετικό νομοσχέδιο.

«Είτε θέλουν είτε δε θέλουν ορισμένοι, θα μπει τάξη οριστικά, σε ένα χώρο που σκόπιμα άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις χωρίς έλεγχο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων» τονίζει το Υπουργείο και προσθέτει:

«Οποιοσδήποτε επιθυμεί, επενδυτής, εταιρεία ή ιδιώτης, να δραστηριοποιείται στο χώρο των εταιρειών διαμεσολάβησης,  δεν έχει να φοβηθεί απολύτως τίποτα, εφόσον  ακολουθεί την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.»

Ειδικότερα με αφορμή ρεπορτάζ και δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία έχει καταρτισθεί νομοσχέδιο που  αφαιρεί την δυνατότητα εταιρειών να έχουν διαμεσολαβητικές υπηρεσίες ανάμεσα σε πελάτες και ιδιοκτήτες ταξί το Υπουργείο αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Αγαπητοί κύριοι με την παρούσα ανοιχτή δημόσια έκκληση, παρακαλούμε για την αποστολή του σχεδίου νόμου ΣΑΣ , που περιλαμβάνει αυτά τα οποία οι ίδιοι και τα φερέφωνά σας  υποστηρίζετε  ότι περιλαμβάνει.

Οποιαδήποτε άλλη είδηση, θα είναι ψευδής.

Είτε θέλουν είτε δε θέλουν ορισμένοι, θα μπει τάξη οριστικά, σε ένα  χώρο που σκόπιμα άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις χωρίς έλεγχο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων.

Οποιοσδήποτε επιθυμεί, επενδυτής, εταιρεία ή ιδιώτης, να δραστηριοποιείται στο χώρο των εταιρειών διαμεσολάβησης,  δεν έχει να φοβηθεί απολύτως τίποτα, εφόσον  ακολουθεί την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Με την ευκαιρία, κάνουμε έκκληση καταγγελίας των ακραίων δογματικών κομμουνιστών  της Βρετανίας, της Δανίας, του Καναδά, και άλλων χωρών της μητρόπολης του υπαρκτού σοσιαλισμού, που έχουν θεσμοθετήσει κανόνες λειτουργίας των εταιρειών διαμεσολάβησης.

ΥΓ: Να σας θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση δεν είναι ΝΔ δε θα γίνει  ποτέ. Δεν  θα αφήσει γκρίζες ζώνες, ώστε κάποιοι συγκεκριμένοι κι εκλεκτοί να ευνοούνται χωρίς να πληρώνουν ένα ευρώ ή να τηρούν τους νόμους και κάποιοι να φορτώνονται τα βάρη της χώρας και να μένουν χωρίς εργασία.»

Πηγή:link

28
Sep

Γιατί η Μέρκελ απομάκρυνε τον Σόιμπλε από το υπουργείο Οικονομικών

Γιατί η Μέρκελ απομάκρυνε τον Σόιμπλε από το υπουργείο Οικονομικών.Μετά από οκτώ χρόνια, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε φαίνεται να εγκαταλείπει τελικά το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών για να αναλάβει Πρόεδρος της γερμανικής Βουλής (Bundestag).

Ο ίδιος φέρεται να αποδέχθηκε την πρόταση, έχοντας δεχθεί όμως προηγουμένως, σύμφωνα με πληροφορίες, και ισχυρές πιέσεις. Και αυτό για δυο, κυρίως, λόγους: αφενός γιατί διαθέτει το κύρος και την εμπειρία που απαιτείται -όντας 45 χρόνια βουλευτής- για να αντιμετωπίσει στη Βουλή τους εθνολαϊκιστές του AfD.

Αφετέρου, όπως εκτιμούν αναλυτές, με την απομάκρυνση του Σόιμπλε από το υπουργείο Οικονομικών ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για τη συγκρότηση του λεγόμενου συνασπισμού της Τζαμάικα, αφού οι Φιλελεύθεροι έχουν αξιώσει ήδη πριν τις εκλογές το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο.

Το γεγονός ότι η Α. Μέρκελ ανοίγει τόσο γρήγορα τα χαρτιά της και αδειάζει το πόστο του υπουργού Οικονομικών μπορεί να θεωρηθεί χωρίς αμφιβολία κίνηση καλής θελήσεως έναντι των δυνητικών κυβερνητικών της εταίρων, αλλά μπορεί να αξιολογηθεί και ως ένα ιδιαίτερα βεβιασμένο βήμα.

Πόσο μάλλον που οι επίσημες διαπραγματεύσεις για το σχηματισμό κυβέρνησης δεν έχουν ξεκινήσει καν ακόμη και δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν τις τοπικές εκλογές στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας στα μέσα Οκτωβρίου.

Έκπληξη προκαλεί επίσης το γεγονός ότι απομακρύνεται ένας από τους δημοφιλέστερος υπουργούς της, ο Β. Σόιμπλε, τη στιγμή που ξεκινούν οι κρίσιμες διαπραγματεύσεις για τη μεταρρύθμιση της Ευρωζώνης, όταν ο ίδιος έχει συνδιαμορφώσει όλα τα προηγούμενα χρόνια την ατζέντα των σχετικών συζητήσεων.

Ευσεβείς πόθοι και εικασίες

Σε αυτά τα συμφραζόμενα η αιφνιδιαστική αυτή εξέλιξη αφήνει ορισμένα περιθώρια για εικασίες. H μετακίνηση του Β. Σόιμπλε ανοίγει μεν δρόμους διευκολύνοντας το σχηματισμό κυβέρνησης, όχι όμως με μοναδική κατεύθυνση τη «Τζαμάικα».

Την επομένη των εκλογών η Α. Μέρκελ δήλωνε ότι θα έχει διερευνητικές επαφές για το σχηματισμό κυβέρνησης όχι μόνον με τους Φιλελεύθερους και τους Πράσινους αλλά και με τους Σοσιαλδημοκράτες, αφού είναι γνωστό ότι η συγκυβέρνηση με το SPD είναι το σχήμα που προκρίνει η ίδια προσωπικά.

Είναι γεγονός και παρότι οι τελευταίοι απέκλεισαν το ενδεχόμενο νέας συνεργασίας ότι μετά τη διαφαινόμενη μετακίνηση του Β. Σόιμπλε τα δεδομένα αλλάζουν ριζικά. Σε περίπτωση λοιπόν που δεν καρποφορήσουν οι διαπραγματεύσεις για μια τετρακομματική κυβέρνηση (CDU/CSU-FDP-Grüne) και απουσία άλλων εναλλακτικών, το δέλεαρ για τους Σοσιαλδημοκράτες προκειμένου να μεταπειστούν και να συνεχίσουν τον μεγάλο συνασπισμό με τα χριστιανικά κόμματα θα ήταν πλέον εξαιρετικά μεγάλο: η ανάληψη του υπουργείου Οικονομικών. Με αυτό ασκείς πολιτική, λένε συχνά ηγετικά στελέχη του SPD.

Αφετέρου στην περίπτωση αυτή ο ρόλος του Β. Σόιμπλε ως νέου προέδρου της Βουλής θα ήταν ακόμη πιο σημαντικός: αποστολή του θα ήταν μεν να αντιμετωπίσει και πάλι τις προκλήσεις του AfD, αυτή τη φορά όμως όχι απλά ως ένα κόμμα της αντιπολίτευσης, αλλά ως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Διότι στην περίπτωση συγκυβέρνησης των δυο μεγάλων κομμάτων, τη θέση της μείζονος αντιπολίτευσης θα αναλάμβανε φυσικά το τρίτο κόμμα που είναι το AfD.

Ποιος θα διαδεχθεί τον Σόιμπλε;

Για την περίπτωση πάντως που ευδοκιμήσει τελικώς το σενάριο «Τζαμάικα» υπάρχουν πολλοί «μνηστήρες» για το υπουργείο Οικονομικών. Καταρχήν από το ίδιο το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα, με επικρατέστερο ίσως τον νυν υφυπουργό Οικονομικών, έμπιστο του Β. Σόιμπλε και ανερχόμενο αστέρα των συντηρητικών, Γενς Σπαν.

Στους δε Φιλελεύθερους προβάλλονται δυο, κυρίως, ονόματα: του αρχηγού Κρίστιαν Λίντνερ και του αντιπροέδρου του κόμματος Βόλφγκανγκ Κουμπίκι, παρότι αμφότεροι δεν έχουν σχετική εμπειρία.

Η ανάληψη του υπουργείου Οικονομικών από τους Φιλελεύθερους πάντως δεν συνεπάγεται αυτομάτως αρνητικές εξελίξεις για την Ελλάδα. Καταρχήν είναι γεγονός ότι ένας μικρότερος κυβερνητικός εταίρος όπως το FDP δεν είναι σε θέση να επιβάλει την ατζέντα του και κυρίως σε βάρος της πολιτικής που έχει χαραχθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια. Βέβαιο είναι ότι οι Φιλελεύθεροι είναι εκφραστές της σκληρής γραμμής έναντι της Ελλάδας, αφού εμφανίζονται αρνητικοί σε ενδεχόμενο νέο πακέτο βοήθειας.

Επίσης ενίοτε επαναφέρουν θέμα Grexit, εντούτοις σχεδόν πάντα σε συνάρτηση με ένα ενδεχόμενο κούρεμα του χρέους το οποίο απορρίπτουν κατηγορηματικά τόσο οι ίδιοι όσο και SPD και CDU/CSU. Οι Φιλελεύθεροι υποστηρίζουν ότι σε περίπτωση που οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες στην Ελλάδα δεν αποδώσουν μακροπρόθεσμα τα προσδοκώμενα και εντέλει κριθεί αναγκαίο ένα κούρεμα του χρέους, τότε αυτό θα πρέπει να γίνει με την Ελλάδα εκτός Ευρωζώνης αλλά εντός ΕΕ.

Πάντως, ως σημαντικό αντίβαρο θα λειτουργούσαν σε αυτή την περίπτωση οι Πράσινοι. Οι Grüne τάσσονται κατηγορηματικά κατά του Grexit, υπέρ επενδύσεων και της ανάπτυξης αλλά και υπέρ του τέλος της λιτότητας σε όλη την Ευρώπη, στην οποία οι ίδιοι αποδίδουν τη ραγδαία άνοδο του λαϊκισμού εν γένει.

Πηγή: Deutsche Welle

28
Sep

Έκανε πίσω το ΔΝΤ για τις τράπεζες

Έκανε πίσω το ΔΝΤ για τις τράπεζες.Υπό έλεγχο φαίνεται ότι τέθηκε χθες η «φωτιά» που είχε ανάψει το ΔΝΤ στις ελληνικές τράπεζες επιμένοντας ότι είναι απαραίτητη μια επανεξέταση των στοιχείων του ενεργητικού τους και μια ακόμη γενναία ανακεφαλαιοποίηση.

Η παρέμβαση της ΕΚΤ η οποία δια στόματος Μάριο Ντράγκι αποφάσισε να επιταχύνει τα stress test φαίνεται ότι είχε αποτέλεσμα . Το Ταμείο με αντίστοιχη παρέμβαση της κ. Λαγκάρντ υποχώρησε από τις απαιτήσεις του για υποχρεωτικό AQR και ανακεφαλαιοποίηση και αρκέστηκε στα νέα τέστ κοπώσεως

Ο έλεγχος αντοχής του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος σε ακραίες συνθήκες αναμένεται να ξεκινήσει τον Φεβρουάριο και να ολοκληρωθεί τον Μάιο ή το αργότερο τον Ιούνιο δηλαδή πολύ νωρίτερα από το τέλος του ελληνικού προγράμματος .

Την εξέλιξη αυτή ανακοίνωσε σε χθεσινή τηλεοπτική του συνέντευξη και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος παραδεχόμενος ότι το 2018 οι ελληνικές τράπεζες θα υποβληθούν στα γνωστά τέστ όπως και όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες μόνο που λόγο του προγράμματος ο έλεγχος θα γίνει νωρίτερα . Ο έλεγχος αυτός σύμφωνα με τον υπουργό θα αποδείξει ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι σε πολύ καλή κατάσταση.

Ο υπουργός τόνισε ότι θα υπάρξουν μέχρι και αύριο Παρασκευή σχετικές ανακοινώσεις από τους ευρωπαίους επόπτες των ελληνικών τραπεζών ώστε να καθησυχαστούν οι ανησυχίες που υπήρχαν σχετικά με την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών που είχαν ως αποτέλεσμα άλλη μια κατάρρευση της χρηματιστηριακής τους αξίας τις τελευταίες ημέρες .

Κατά την σημερινή τακτική ενημέρωση του Ταμείου ο εκπρόσωπος του Ταμείου κ. Γουίλιαμ Μάρεϋ αναμένεται να περιορίσει τις απαιτήσεις του Ταμείου στην διαπίστωση της καλής κατάστασης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος χωρίς άλλες αναφορές για την μέθοδο που θα διαπιστωθεί κάτι τέτοιο .

Πρόβλημα αλλά και ευκαιρία

Η απόφαση της ΕΚΤ θα ταλαιπωρήσει τις πολύπαθες τραπεζικές μετοχές και το επόμενο διάστημα αφού και τα έκτακτα stress test μπορεί να ερμηνευτούν ως πρόβλημα . Ωστόσο αν και οι τέσσερις μεγάλες εμπορικές τράπεζες περάσουν με επιτυχία τις δοκιμασίες το κέρδος θα είναι πολλαπλό καθώς η εμπιστοσύνη θα ανακάμψει απότομα και οι μέτοχοι τους είναι πιθανό να δούν κέρδη πολλαπλάσια των χρημάτων που έχασαν τις τελευταίες ημέρες .

Το πραγματικό και δύσκολο που θα πρέπει να κερδίσουν οι ελληνικές τράπεζες είναι η ταχύτερη εκκαθάριση των κόκκινων δανείων ώστε να ξεφορτωθούν βάρη και να εξασφαλίσουν ρευστότητα που θα διατεθεί στην πραγματική οικονομία .

Δεν του πέρασε ούτε τώρα του Τόμσεν

Πηγές του ΔΝΤ τόνιζαν ότι η σκληρή θέση του ΔΝΤ για τις ελληνικές τράπεζες έχουν σημείο αναφοράς τον σκληρό του Ταμείου κ. Πώλ Τόμσεν ο οποίος επέβαλε την ένθεση στο μνημόνιο που εγκρίθηκε τον Ιούλιο και τους όρους του για τις ελληνικές τράπεζες . Δεν είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς αφού ο κ. Τόμσεν έχει μέχρι στιγμής και τις δύο ανακεφαλαιοποιήσεις των ελληνικών τραπεζών ( το 2012 και το 2015 ) ως υπερβολικά επιεικείς . ¨Όπως τότε έτσι και τώρα ζητά περισσότερα χρήματα εν αναμονή για τις μελλοντικές ανάγκες των τραπεζών και επανέλεγχο τους χαρτοφυλακίου τους .

Πηγή : link

27
Sep

Αυγάτισαν κατά 1,5 δισ. οι καταθέσεις τον Αύγουστο

Αυγάτισαν κατά 1,5 δισ. οι καταθέσεις τον Αύγουστο.Σημαντική αύξηση καταγράφεται στη ροή καταθέσεων προς το τραπεζικό σύστημα τον Αύγουστο. Τα στοιχείας της Τράπεζας της Ελλάδας δείχνουν ότι στο τραπεζικό σύστημα μπήκε συνολικά 1,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα ανοδικά κινούνται οι καταθέσεις τόσο των επιχειρήσεων (+716 εκατ. ευρώ), όσο και των νοικοκυριών (691 εκατ. ευρώ). Θετικό είναι το πρόσημο και για το Δημόσιο με την γενική κυβέρνηση να καταγράφει άνοδο κατά 93 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά:

ΙΙ.1 Καταθέσεις από τη γενική κυβέρνηση

Αύξηση κατά 93 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, τον Αύγουστο του 2017, οι καταθέσεις της γενικής κυβέρνησης (περιλαμβάνονται τα ρέπος), έναντι αύξησης κατά 18 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε στο 9,5% από 2,8% τον προηγούμενο μήνα.

ΙΙ.2 Καταθέσεις από τον ιδιωτικό τομέα

Αύξηση κατά 1.407 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, τον Αύγουστο του 2017, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα, έναντι αύξησης κατά 928 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής παρέμεινε αμετάβλητος, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στο 4,3%.

ΙΙ.2.1 Καταθέσεις από επιχειρήσεις

Αύξηση κατά 716 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, τον Αύγουστο του 2017, οι συνολικές καταθέσεις των επιχειρήσεων, έναντι αύξησης κατά 512 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε στο 13,0% από 15,3% τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, οι καταθέσεις των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 689 εκατ. ευρώ, έναντι μείωσης κατά 93 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ οι καταθέσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αυξήθηκαν κατά 27 εκατ. ευρώ, τον Αύγουστο του 2017, έναντι αύξησης κατά 605 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

ΙΙ.2.2 Καταθέσεις από νοικοκυριά και ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα

Αύξηση κατά 691 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, τον Αύγουστο του 2017, οι καταθέσεις των νοικοκυριών και των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, έναντι αύξησης κατά 416 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε στο 2,5% από 2,1% τον προηγούμενο μήνα.

Τραπεζική χρηματοδότηση και καταθέσεις

Τον Αύγουστο του 2017, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης της οικονομίας διαμορφώθηκε στο -1,5% από -1,8% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή ήταν αρνητική κατά 241 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 714 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής του συνόλου των καταθέσεων διαμορφώθηκε στο 4,7% από 4,2% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή ήταν θετική κατά 1.500 εκατ. ευρώ, έναντι θετικής καθαρής ροής 946 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2017.

Ι.1 Χρηματοδότηση της γενικής κυβέρνησης

Η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τη γενική κυβέρνηση, τον Αύγουστο του 2017, ήταν θετική κατά 72 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 258 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε στο -5,0% από -5,2% τον προηγούμενο μήνα.

Ι.2 Χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα

Τον Αύγουστο του 2017, o ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα διαμορφώθηκε στο -0,9% από -1,2% τον προηγούμενο μήνα. Η μηνιαία καθαρή ροή της συνολικής χρηματοδότησης προς τον ιδιωτικό τομέα ήταν αρνητική κατά 313 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 456 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Ι.2.1 Χρηματοδότηση των επιχειρήσεων

Η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τις επιχειρήσεις, τον Αύγουστο του 2017, ήταν αρνητική κατά 134 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 282 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε στο 0,3% από -0,2% τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων διαμορφώθηκε στο -0,2% από -0,5% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησής τους ήταν αρνητική κατά 204 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 548 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων διαμορφώθηκε στο 6,7% από 4,7% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησής τους ήταν θετική κατά 70 εκατ. ευρώ, έναντι θετικής καθαρής ροής 266 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Ι.2.2 Χρηματοδότηση των ελεύθερων επαγγελματιών, αγροτών και ατομικών επιχειρήσεων

Τον Αύγουστο του 2017, η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τους ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ατομικές επιχειρήσεις ήταν αρνητική κατά 28 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 11 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διατηρήθηκε αμετάβλητος, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στο -0,2%.

Ι.2.3 Χρηματοδότηση των ιδιωτών και των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων

Αρνητική κατά 150 εκατ. ευρώ ήταν η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τους ιδιώτες και τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, τον Αύγουστο του 2017, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 164 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε στο -2,3% από -2,4% τον προηγούμενο μήνα.

Πηγή:link

27
Sep

Noυί (SSM): Βλέπει συγχωνεύσεις ευρωπαϊκών τραπεζών

Noυί (SSM): Βλέπει συγχωνεύσεις ευρωπαϊκών τραπεζών.O τραπεζικός τομέας στην Ευρώπη έχει γίνει πολύ μεγάλος και ίσως χρειάζεται να συρρικνωθεί, πιθανότατα μέσω συγχωνεύσεων ή χρεοκοπιών, δήλωσε την Τετάρτη η επικεφαλής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM), Ντανιέλ Νουί.

«Φαίνεται ότι ο ευρωπαϊκός τραπεζικός τομέας μπορεί να έχει γίνει υπερβολικά μεγάλος» σημείωσε η κα. Νουί. «Και μπορούμε να δούμε ότι ένα από τα προβλήματα σχετίζεται με αυτό. Πολλές τράπεζες στην ευρωζώνη δεν κερδίζουν το κόστος του κεφαλαίου» πρόσθεσε.

«Φαίνεται πως υπάρχουν πολλές τράπεζες που ανταγωνίζονται για πελάτες. Υπάρχει αρκετά μεγάλη πιθανότητα να συρρικνωθεί ο τραπεζικός τομέας» σημείωσε η ίδια σύμφωνα με το Reuters.

Πηγή:link

27
Sep

Imaginative reform is vital for the eurozone to thrive

Imaginative reform is vital for the eurozone to thrive.The eurozone has survived the twin shocks of the global financial crisis of 2007-09 and its own crisis of 2010-12. It is enjoying a good recovery. That is no justification for complacency, however: the eurozone’s real output per head has suffered a lost decade. The recovery is, rather, an opportunity for reforms, at both national and eurozone level. The question is which reforms to choose.

This year, real gross domestic product per head in the eurozone will finally surpass its 2007 level. Since 2013, eurozone output per head has been rising at much the same rate as in the US. The main explanation for this turnround, beyond the normal cyclical forces, has been the determination of the European Central Bank, under Mario Draghi, to do its job properly. (See charts.)

A decisive moment was Mr Draghi’s remark, in July 2012, a moment of crisis in sovereign debt markets, that: “Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to preserve the euro. And believe me, it will be enough.” He was right. The announcement of the ECB’s “Outright Monetary Transactions” programme in August 2012 turned his promise into a policy. That shifted market opinion and lowered elevated yields on Italian and Spanish sovereign bonds. The ECB slashed interest rates and, in 2015, also launched its asset purchase programme.

Other steps have included the creation of the European Financial Stability Facility and its permanent successor, the European Stability Mechanism; programmes of support for crisis-hit countries, four of which — those for Cyprus, Ireland, Portugal and Spain — have now concluded successfully; the determination of crisis-hit countries to do what was required to stay in the eurozone; the creation of the Single Supervisory Mechanism for banks; and steps towards a banking and capital markets union. Whatever the mistakes made in creating and running the eurozone, members have shown themselves far more determined to keep it afloat than outsiders, notably in the UK and US, expected.

Yet challenges remain. In its most recent analysis of the eurozone, the International Monetary Fund notesthat: “The crisis of the years 2007-08 marked the end of the convergence trend and the start of a divergence trend, which is only slowly being corrected.” True, some crisis-hit countries have shown dramatic recoveries, in particular Ireland. The real GDP per head of Portugal and Spain is also back where it was in 2007. Yet Germany’s has risen 20 per cent relative to that of Italy over the past decade. Greek real GDP per head is still more than 20 per cent lower than it was in 2007. Joblessness also remains elevated in Greece, Spain and, to a lesser degree, Italy.

Public and private indebtedness also remains high in many countries. It is helpful therefore that the growth of nominal GDP is now above the yield on government bonds, even in Italy. Partly because of the debt overhangs, but also because the patience of the public has frayed and the room for policy manoeuvre is limited, another shock could be a disaster. This recovery must endure.

So the ECB must not tighten prematurely. After all, core consumer price inflation has been below 2 per cent since 2008. Fiscal policy should also be used wherever there is room, notably in Germany. The weaker economies must also push ahead vigorously with pro-growth and pro-employment reforms.

What, then, of the eurozone reforms? I doubt the wisdom and feasibility of Emmanuel Macron’s proposals, particularly his ideas for substantially enhanced fiscal integration. The results of the German election must also make big moves towards this far harder. The banking union does need a fiscal back-up for deposit insurance. But that may be as far as fiscal integration can go.

Adam Lerrick of the American Enterprise Institute has suggested a scheme for mitigating the impact of asymmetric fiscal shocks, without ECB support and without ongoing fiscal transfers. In a crisis, yields on government bonds of vulnerable countries rise relative to the stronger ones. According to Mr Lerrick, at the peak of the eurozone crisis, in 2012, the unexpected increase in relative interest rates cost Spain and Italy more than €5bn per annum combined. Over a seven-year average maturity, the impact reached more than €35bn.

If a part of the gains of the strong were transferred temporarily to the weak, this impact would be mitigated. Under Mr Lerrick’s proposal: “Members that receive an unexpected decrease in relative financing costs will contribute 50 per cent of their gain into a Eurozone Financing Cost Stabilisation Account.” These funds would go to members that have an unexpected increase in relative financing costs, to cover 50 per cent of their loss. Transfers would halt once relative yields stabilised and would be paid back as they reversed. Countries would only be eligible if they stuck to the fiscal rules.

This plan would not require a new treaty, would not generate ongoing transfers and would not socialise credit risks. But it would be a gesture of solidarity. It would also reduce the need for the ECB’s outright monetary transactions. Politically, therefore, this idea might be attractive to Germans, while strengthening the solidarity that others desire. This is the sort of imaginative idea that the eurozone should be looking at. The eurozone will never be a normal fiscal federation. It is necessary to invent alternatives.

It is vital that the eurozone does not merely survive, as it has, but thrives, economically and so politically. So the period of recovery is an opportunity for members to push ahead with reforms, both individually and collectively. If they fail, still worse crises might arrive.

Source: FT

26
Sep

Τι κρύβει ο συμβιβασμός ΕΚΤ – ΔΝΤ για τις τράπεζες

Τι κρύβει ο συμβιβασμός ΕΚΤ – ΔΝΤ για τις τράπεζες.Πέντε λέξεις από τον Μάριο Ντράγκι, στη χθεσινή του εμφάνιση ενώπιον των ευρωβουλευτών, ήταν αρκετές για μια ολική επαναφορά του σεναρίου ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών πριν λήξει το μνημόνιο, ώστε να αποφευχθεί “κούρεμα” των καταθέσεων.

Μιλώντας το Ευρωκοινοβούλιο, ο πρόεδρος της ΕΚΤ άφησε για πρώτη φορά ανοικτό το ενδεχόμενο να διενεργηθούν τα τεστ αντοχής του 2018 νωρίτερα από το αναμενόμενο (τον Ιούλιο): «possibly frontloading the stress test», ήταν οι πέντε λέξεις που τροφοδότησαν τη σεναριολογία για πρόωρη διενέργεια των ελέγχων, συνολικά για τις ευρωπαϊκές τράπεζες ή μόνο για τις ελληνικές, που έχουν ιδιαίτερο ζήτημα, σε σχέση με τις υπόλοιπες.

Ως γνωστόν, το ελληνικό πρόγραμμα λήγει τον Αύγουστο του 2018. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τότε θα είναι ανοικτό το παράθυρο ευκαιρίας για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με τα κεφάλαια που έχουν περισσέψει από το δάνειο των 86 δισ. ευρώ, χωρίς να τεθεί θέμα «κουρέματος» των καταθέσεων, όπως θα συνέβαινε, εάν η ανακεφαλαιοποίηση γινόταν μετά τη λήξη του προγράμματος.

Πηγή της ΕΚΤ ανέφερε στο Reuters ότι το τεστ θα μπορούσε να τελειώσει στις αρχές Μαΐου, ώστε να διασφαλισθεί ότι θα υπάρχει αρκετός χρόνος πριν τη λήξη του μνημονίου για την ανακεφαλαιοποίηση, σε περίπτωση που εντοπισθούν νέες κεφαλαιακές ανάγκες.

Όπως δήλωσε ο Μ. Ντράγκι, χθες, ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός έχει στείλει επιστολή στο ΔΝΤ για να ενημερώσει σχετικά με τα τεστ αντοχής του 2018 και, ιδιαίτερα, για το σχέδιο να επιταχυνθούν οι έλεγχοι, ενώ πηγή του Reuters ανέφερε ότι προς το παρόν δεν έχουν ληφθεί οι οριστικές αποφάσεις.

Συμβιβασμός με ΔΝΤ

Η επιτάχυνση του τεστ αντοχής θα μπορούσε να αποτελέσει τη συμβιβαστική λύση για να γεφυρωθούν οι διαφορές με το ΔΝΤ, το οποίο ζητεί να διενεργηθούν άμεσα έλεγχοι ποιότητας ενεργητικού στις ελληνικές τράπεζες.

Ο συνδυασμός των ελέγχων που ήδη διενεργούνται στα προβληματικά δάνεια των τραπεζών από τον SSM και του πρόωρου τεστ αντοχής πιθανότατα θα είναι αρκετός για να υπάρξει μια συμφωνία με το ΔΝΤ, το οποίο η ΕΚΤ δεν μπορεί να αγνοήσει, καθώς, εάν δικαιωθεί αργότερα στις απόψεις του, ο SSM θα έχει υποστεί μια πρωτοφανή ταπείνωση και θα πληγεί σοβαρά η αξιοπιστία του.

Αντιδρούν οι τραπεζίτες

Πάντως, οι Έλληνες τραπεζίτες αντιδρούν στις πιέσεις για νέα ανακεφαλαιοποίηση. Με άρθρο του στους “Financial Times”, ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίων Καραβίας προειδοποιεί για απερίσκεπτες δηλώσεις που μπορεί να υπονομεύσουν τους στόχους του ελληνικού προγράμματος, με αφορμή τις πρόσφατες αναφορές από πλευράς ΔΝΤ, στην πιθανότητα ενός ακόμη AQR και μιας περαιτέρω ανακεφαλαιοποίησης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Όπως αναφέρει, στο άρθρο του με τίτλο «Δώστε το χώρο στις τράπεζες να διαχειριστούν το θέμα των δανείων», το να μιλά κανείς για ανακεφαλαιοποίηση δημοσίως, σημαίνει ότι αυξάνεται ο ηθικός κίνδυνος (σ.σ.: δίνεται «σήμα» στους δανειολήπτες να μην πληρώνουν). Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ελληνικές τράπεζες έχουν μια ατζέντα και έναν οδικό χάρτη. Πρέπει να τηρήσουν το σχέδιο που συμφωνήθηκε με τις ευρωπαϊκές αρχές για τη μείωση των NPLs και τη μεγιστοποίηση της ανάκαμψης του δανεισμού.

Ο κ. Καραβίας τονίζει ότι είναι αντιπαραγωγική αυτή η δημόσια διαφωνία μεταξύ ΔΝΤ και ΕΚΤ για το τι να κάνουν με τις ελληνικές τράπεζες και προσθέτει: «Οι τραπεζικές μετοχές έχουν υποχωρήσει πολύ. Η επιστροφή των καταθέσεων, μετά από μια σταθερά ανοδική τάση ύστερα από την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος τον Ιούνιο, μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο».

Ο ίδιος θεωρεί ότι οι ελληνικές τράπεζες ποτέ δεν ήταν σε καλύτερη θέση για να αντιμετωπίσουν το ζήτημα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank κάνει αναφορά και στους στρατηγικούς κακοπληρωτές.  «Περίπου το ένα τέταρτο των κακών δανείων υπολογίζεται πως αφορούν τους λεγόμενους στρατηγικούς κακοπληρωτές, νοικοκυριά ή επιχειρήσεις που έχουν τα μέσα να τα αποπληρώσουν αλλά δεν το κάνουν, γιατί πιστεύουν ότι μπορούν να αθετήσουν τις υποχρεώσεις τους και να ξεφύγουν ατιμώρητοι.

Η εξάλειψη των μεγάλων στρατηγικών χρεοκοπιών θα είναι καίριας σημασίας για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας και των τραπεζών μακροπρόθεσμα. Αλλά μπείτε για λίγο στη θέση ενός κακοπληρωτή. Οι φήμες για μια ανακεφαλαιοποίηση ηχούν σαν μουσική στα αυτιά του: οι τράπεζες θα έχουν περισσότερο κεφάλαιο να ξοδέψουν και με λιγότερη πίεση να κυνηγήσουν τους κακοπληρωτές θα μπορούν να διαγράψουν περισσότερο χρέος», καταλήγει.

Πηγή:link